Zespół jelita drażliwego a stres

Zespół jelita drażliwego (nerwica jelit) a przewlekły stres

Jeśli funkcjonujesz w przewlekłym stresie, być może borykasz się od jakiegoś czasu z jakąś trudną sytuacją i nie możesz np. „czegoś strawić”, masz niewłaściwą dietę, towarzyszą tobie bóle brzucha (szczególnie po posiłku), rozwolnienia lub zatwardzenie albo jedno i drugie, wzdęcia, nadmierne gazy w jelitach, odbijanie, zgaga, to może masz właśnie tzw. jelito drażliwe.

W poprzednich postach pisaliśmy o tym jak stres wpływa na to jak magazynujemy zapasy dostarczane z pożywieniem i jak je uaktywniamy. Zanim jednak z pożywienia zostaną odfiltrowane składniki odżywcze, nasz układ trawienny (przełyk, żołądek, jelito cienkie i jelito grube) musi zmobilizować ogromne ilości energii, które napędzą ten proces.

Żołądek nie tylko chemicznie rozkłada pokarm, ale również rozdrabnia go mechanicznie. Porcje jedzenia podlegają gwałtownym skurczom rzucane są od jednej ściany żołądka do drugiej co doprowadza do ich rozpadu na coraz mniejsze części i rozpuszczenia w mieszaninie kwasów i enzymów. Jelito cienkie dzięki perystaltyce (skurcze powodujące przesuwanie treści jelita w określonym kierunku, na tym etapie zachodzi też wchłanianie składników odżywczych do krwiobiegu), ruch ten płynnie przechodzi z jednego odcinka jelita na kolejny. Potem jelito grube (tutaj odfiltrowywana jest woda) robi dokładnie to samo, a proces trawienia kończy się w toalecie.

W sytuacji stresowej energia potrzebna na trawienia przekierowana zostaje gdzie indziej, żołądek wstrzymuje skurcze (nie rozdrabnia pokarmu), ustaje wydzielanie enzymów i kwasów żołądkowych, jelito cienkie wstrzymuje perystaltykę i nic nie jest wchłaniane. 

Po ustąpieniu stresora wszystko wraca do normy, problemy zaczynają się jak zwykle w obliczu przewlekłego stresu.
Szeroko prowadzone badania udowadniają, że przewlekły stres zwiększa ryzyko wystąpienia objawów jelita drażliwego oraz nasila objawy jeżeli choroba rozwinęła się wcześniej. 

Jak wiemy stres nasila skurcze okrężnicy w celu pozbycia się balastu, wywołuje biegunkę, aby szybciej uciekać. (Nie wiadomo, dlaczego wiele wywołanych stresem skurczy wywołuje zatwardzenie. Jeżeli stres nie ma charakteru przewlekłego to skurcze mogą przebiegać w określonym kierunku i wywołują biegunkę. Natomiast stres długotrwały może zaburzać kierunkowość co sprawia, że treść jelita nie przesuwa się w żadną stronę). 

Do tego dochodzi zalegający w żołądku pokarm. Po za oczywistym dyskomfortem takich sytuacji zespół jelita drażliwego może doprowadzić do jeszcze jednej groźniej sytuacji, na skutek upośledzonego wchłaniania substancji odżywczych mogą się u nas pojawić różnego rodzaju niedobory. Będziemy senni, apatyczni i bez energii. 

Te wszystkie dolegliwości bardzo mocno wpływają na jakość życia i odbijają się na naszym samopoczuciu psychicznym.

Z jednej strony stres jest nam potrzebny do życia i zdrowego funkcjonowania, lecz nadmiar tego stresu i nie możliwość odreagowania i uwolnienia nadmiaru hormonów stresu będzie powodować w przestrzeni czasu różne dolegliwości. Dlatego najlepszą rzeczą jaką możemy zrobić to zadbać o to, żeby zwiększać swoją odporność na stres poprzez wdrożenie do swojego życia, zdrowych nawyków tzw pracy własnej ze stresem.
Jak to zrobić?

Po pierwsze, trzeba ustalić sobie hierarchię ważności i postawić sobie pytanie, jak ważne jest dla mnie zdrowie. Jeśli uznasz, że zdrowie jest najważniejszą wartością lub bardzo ważną wartością dla Ciebie, to na pewno znajdziesz czas aby tak jak inne czynności dnia codziennego, czyli mycie zębów, dbanie o higienę i inne, znajdzie się w twoim planie czynność o nazwie uodpornianie na stres. 

Możesz korzystać z różnych form od bardziej specjalistycznych po te, które po twoich doświadczeniach będą działały na Ciebie. Sprawdzaj i doświadczaj! Zachęcamy! Tylko pamiętaj te zdrowe formy. My możemy Ciebie wesprzeć dzieląc się naszą wiedzą i doświadczeniem. W naszym portfolio metod i technik specjalizujących się w redukowaniu stresu i zwiększaniu swojej odporności są na pewno takie, które i Tobie przypadną do gustu. 

Jeśli chcesz nas poznać i doświadczyć Medytacji uważności podczas bezpłatnego spotkania w dniu 15.09  o godz. 11.00-12.30 szczegóły na naszej stronie www.

Krzysztof Wadelski

Krzysztof Wadelski

<
Przejdź do paska narzędzi