Jak uniknąć pułapki przeciętności – recepta twórcy największej społeczności ludzi sprzedaży w Polsce

Jak uniknąć pułapki przeciętności, zachować motywację do stałego rozwoju i częściej doświadczać stanu flow? Poznaj recepty Marcina Greli, twórcy Sales Angels, największej społeczności ludzi sprzedaży w Polsce.

Marcin Grela – headhunter pracowników działu sprzedaży, a także doświadczony handlowiec i manager sprzedaży, związany od 2014 roku z firmą doradczą 4Results. Certyfikowany trener Reiss Motivation Profile. Występował na jednej scenie m.in. z Brianem Tracy.

Marcin prowadził projekty rekrutacyjne m.in. dla takich firm, jak: Mosso, Krosno Glass, Iglotex, Hochland, Mardom, Schindler, OMV, ETI Polam, Kancelaria Ożóg-Tomczykowski, Media Impact (Onet.pl, Zumi i Ringier Axel Springer Polska), SAD- Apple Premium Resseler.

Ja generalnie z akceptacją przeciętności mam problem. Nie ważne, czy mówimy tutaj o handlowcach – biznesie, czy też o jakości życia. Nie chodzi o to, żeby być idealnym, bo nie ma ludzi idealnych, natomiast możemy być cały czas lepsi.

Marcin na comiesięcznym spotkaniu Sales Angels

I. Technika na różne okazje

AdN: Marcin, witaj w podcaście.

MG: Po raz drugi. Witam Cię.

AdN: Po raz drugi. No właśnie, bo po tym pierwszym podcaście spytałeś mnie, na ile na skali od 1 do 10 oceniam naszą rozmowę. Ponieważ oceniłeś nagranie na poniżej 8, generalnie wyszło na to, że dobrze byłoby się spotkać jeszcze raz. Czy są jeszcze inne okoliczności, w których stosujesz taki pomiar 1-10?

MG: Tak naprawdę można powiedzieć, że we wszystkich sferach życia. Ja generalnie z akceptacją przeciętności mam problem. Nie ważne, czy mówimy tutaj o handlowcach – biznesie, czy też o jakości życia. Nie chodzi o to, żeby być idealnym, bo nie ma ludzi idealnych, natomiast możemy być cały czas lepsi. Dlatego np. też każde spotkanie z ludźmi sprzedaży jest oceniane od 0 do 10.

Jak słucham jakiejś stacji i słyszę, że dzisiaj poniedziałek, wszyscy się smucimy i czekamy do piątku, to po prostu aż coś mi się robi. Jakie to musi być smutne życie, jeżeli ktoś w poniedziałek, zamiast mieć frajdę z tego, co robi, martwi się, że ma 5 dni pracy przed sobą.

AdN: A masz jakiś przykład z poza Sales Angels?

MG: Pewnie. Lubię aktywny, zdrowy styl życia, więc gram w piłkę. I np. ostatnio podczas meczu piłka zupełnie nie trzymała mi się nogi. Więc po meczu zadałem sobie pytanie: na ile sam siebie dzisiaj oceniam. I dałem sobie czwórkę. Przeanalizowałem, co robiłem źle: za mało się zastawiałem, traciłem piłkę, nie obserwowałem ruchów kolegów na boisku. I od razu wyciągnąłem wnioski, co powinienem zrobić lepiej.

 

 

Co miesiąc gościem spotkań jest specjalista z innego obszaru sprzedaży

II. Praktyczne taktyki unikania przeciętności

AdN: Jak często stosujesz to narzędzie? Np. w ciągu dnia, oceniasz regularnie to co się wydarza na skali 1-10?

MG: Nie przesadzajmy. Czasem jest tak dużo spotkań, że nie ma czasu na chwilę refleksji. Natomiast staram się stosować tę ocenę po kluczowych czynnościach. Jeżeli nie po spotkaniu bezpośrednio, to wieczorem przed pójściem spać robię sobie taką krótką analizę. Dzięki temu mogę zakończyć dzień z przekonaniem, że dałem z siebie faktycznie wszystko.

AdN: Czyli wieczorem wieczorem cały dzień też jest rate’owany?

MG: Jest, choć też nie zawsze. To jest taki mój rytuał, że każdy dzień jest oceniany, natomiast zdarzają się oczywiście sytuacje, jak np. piątkowa impreza rodzinna, gdzie tak dużo się działo, że już na ocenę nie było przestrzeni. 

 

Od 2018 roku spotkania społeczności handlowców odbywają się w różnych miastach Polski

III. Unikanie przeciętności, a flow

AdN: Ciekawe jest też powiązanie pomiędzy tą praktyką, a flow: żeby doświadczać przepływu, potrzebujemy ciągle być na granicy swojej strefy komfortu. Jeżeli nie stawiamy sobie wyzwań, to nie mamy satysfakcji z działania.

MG: Pełna zgoda. Dlatego to, czy dane zadanie jest ciekawym wyzwaniem jest dla mnie bardzo ważnym kryterium przy wyborze zleceń. Ostatnio np. w rozmowie z klientem na szkolenie sprzedażowe dla zespołu rozmowa zeszła na stawki. Od razu mu powiedziałem: „Dla mnie to nie jest kluczowe. Paradoksalnie, to nie chodzi o pieniądze, tylko o frajdę. Jeżeli ja z jakiegoś zlecenia będę miał frajdę, to to robię. I pieniądze nie będą tutaj kluczowe.” Czasami jest dobrze zarobić tysiąc czy dwa mniej, ale mieć z tego inspirację i jakąś nową lekcję.

 

Bardzo często, jak robimy rzeczy i mamy z nich frajdę, to dostajemy później jeszcze więcej. Wchodzimy w ten stan flow, mamy jeszcze więcej z tego frajdy, jeszcze więcej zleceń, i później sami klienci dzwonią.

AdN: I uniknąć pułapki przeciętności…

MG: O to chodzi. Czasem w radiu mówią, że jest poniedziałek i szkoda, że musimy czekać do piątku. Nigdy tego nie rozumiałem. Jak słucham jakiejś stacji i słyszę, że dzisiaj poniedziałek, wszyscy się smucimy i czekamy do piątku, to po prostu aż coś mi się robi. Jakie to musi być smutne życie, jeżeli ktoś w poniedziałek zamiast mieć frajdę z tego, co robi, martwi się tym, że ma 5 dni pracy przed sobą…

 

W połowie 2018 społeczność świętowała swoje 3 urodziny

IV. Od flow do większych zarobków

AdN: Szczególnie, że mamy na to wpływ, chociażby przez stałe podnoszenie sobie poprzeczki.

MG: Szczególnie, że jak robimy rzeczy, z których mamy frajdę i wchodzimy w stan flow to później klienci sami dzwonią. Jak robisz to, co faktycznie lubisz,  jesteś w tym dobry, to nagle klienci wypadają Ci z krzaków, ze wszystkich stron, i tylko zastanawiasz się, jak to wszystko czasowo ogarnąć.

 

 

Jakie trzy cechy łączą najskuteczniejszych sprzedawców?

Jak wpadać na lepsze pomysły?

I jaką książkę Marcin zafundowałby każdemu uczniowi?

Posłuchaj całej rozmowy z Marcinem Grelą tu!

 

 

 

Partnerem odcinka jest MASTERCLASS “TLENOWA PRZEWAGA” 1 – dniowy trening online z Patrickiem McKeownem, który odbędzie się 1.12.2018 r. Kliknij banner i dowiedz się więcej!

Adam de Nisau

Redaktor

Adam de Nisau, Executive Inspiration Officer, Strefa Rozwoju. Od ponad 15 lat w praktyce eksploruje – jako czytelnik i królik doświadczalny – tematy związane z produktywnością, psychologią pozytywną, pracą z ciałem i mindfulness. W ramach webinarów Strefy Rozwoju przeprowadził wywiady z kilkudziesięcioma ekspertami z obszaru rozwoju osobistego, testując wiele z ich wskazówek na własnej skórze.

Przejdź do paska narzędzi