Jak skutecznie zwiększyć swoją odporność na stres?

Czy zdarza Ci się przyjść do pracy już zmęczonym? Albo mieć poczucie, że ilość obowiązków i konfliktów w pracy i życiu rodzinnym Cię przerasta? Jeśli tak, to nie jesteś sam. Według niektórych badań, obecnie nawet 60% menedżerów w Polsce przychodzi do pracy już zmęczona, co skutkuje m.in. mniejszą produktywnością, większą konfliktowością i niższą skłonnością do wychodzenia poza utarte schematy. Również według danych ZUS ilość absencji związanych z nadmiarem stresu w ciągu ostatnich lat w Polsce systematycznie rośnie. Słowem, jako społeczeństwo nie do końca radzimy sobie z rosnącym obciążeniem stresem. 

 

Jak się uporać z tym wyzwaniem? Warunków zewnętrznych raczej nie zmienimy. Na szczęście nie jest to jednak konieczne. Wystarczy, że nauczymy się lepiej zarządzać czymś, na co mamy bardzo duży wpływ: poziomem naszej rezyliencji lub odporności psychicznej. Jak ten poziom zwiększyć?

 

  1. Czego się nie da zmierzyć… 

Czasem, kiedy mowa o zarządzaniu energią, to wydaje nam się, że jest to coś zupełnie nieuchwytnego i niemierzalnego. Tak jednak nie jest. Obecna technologia stała się na tyle wrażliwa, że przy pomocy takich wskaźników, jak zmienność zatokowa rytmu serca (HRV), koherencja układu nerwowego i pułap tlenowy jesteśmy dość precyzyjnie w stanie ocenić naszą biologiczną odporność na stres, zdolność do wyłączania reakcji stresowej i to, na ile nasz aktualny tryb życia wspiera zdrowy balans między stresem, a regeneracją.

 

  1. “Matryca” rezyliencji

Rezyliencja jest bardzo ściśle związana ze stanem naszej wewnętrznej baterii. I choć bardzo ważnym elementem jest skuteczne zarządzanie stanem emocjonalnym, to, podobnie jak najlepsze przyswajanie witamin zapewnia ich zażywanie w pożywieniu w odpowiedniej matrycy składników wspierających, to i w wypadku rezyliencji najlepsze efekty osiągniemy, uwzględniając takie czynniki jak dobra jakość snu i odpowiednia kondycja fizyczna.

 

  1. Umiejętne wdrożenie  

Jak to się ładnie mówi, “Common sense is not common practice” – często chociaż wiemy, co powinniśmy robić, to brakuje nam odpowiedniej technologii wdrożenia zmian i mimo najlepszych chęci i pierwszego słomianego zapału po paru tygodniach budzimy się w punkcie wyjścia. Dlatego tak kluczowa jest wiedza na temat skutecznego wdrażania nawyków. 

 

 

Czujesz zmęczenie ciągłym zmęczeniem i poczuciem przeładowania? 

Chcesz się dowiedzieć:

Jak obiektywnie zmierzyć swój poziom rezyliencji 

Jakie źródła energii w największym stopniu wpływają na Twój poziom rezyliencji i jak je zasilić?

Jak skutecznie wdrażać nowe nawyki, żeby faktycznie z Tobą zostały na dłużej?

 

Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi “tak”, albo nawet “może”,

dołącz do szkolenia “Resilience bootcamp”, na którym poznasz najnowsze odkrycia dotyczące rezyliencji i – co najważniejsze – nauczysz się je wdrażać w życie

Dodatkowo na hasło “StrefaRozwoju” otrzymasz 5% zniżki na szkolenie.

Adam de Nisau

Adam de Nisau

Redaktor

Adam de Nisau, współtwórca Strefy Rozwoju, certyfikowany trener nuChapter i certyfikowany HeartMath coach&mentor. Od prawie 20 lat w praktyce eksploruje – jako czytelnik i królik doświadczalny – tematy związane z produktywnością, psychologią pozytywną, pracą z ciałem i mindfulness.

Przejdź do paska narzędzi