Jak przeżyć Święta i nie zwariować – 4 tajne praktyki kolędnika


Święta już za rogiem!  Czyli w końcu chwila dla siebie, smakowanie wigilijnych potraw, kolędowanie z najbliższymi, prezenty, uściski, śmiech dzieci i zapach świeżo wypieczonych pierników… Czy może raczej czas przeciążenia świątecznymi porządkami, gonitwy za prezentami i konieczności bycia serdecznym wobec osób, które budzą zgoła odmienne uczucia?

CIEKAWOSTKA WIGILIJNA

W badaniach Święta regularnie pojawiają się w pierwszej dziesiątce najbardziej stresujących momentów w roku (a nawet w życiu).

A jakby to było, gdyby w to Boże Narodzenie emocje takie jak lęk, niepokój, niechęć, panika i żal można było odłożyć na bok i zastąpić dziecięcą ciekawością, ba może nawet radością?

Przetestuj poniższe cztery recepty na radosny spokój, którymi dzielą się: twórca Zen Coachingu Kåre Landfald, nauczyciel mindfulnessu Tomasz Zalas, współzałożycielka Akademii Kobiet Sukcesu i trenerka kobiecej pewności siebie Patrycja Załug oraz założycielka Centrum Coachingu Akademii Leona Koźmińskiego dr Lidia D. Czarkowska.

1. Narodziny rodziców

Zdarza Ci się w trakcie przygotowań do Świąt pokłócić z mamą lub tatą? Denerwujesz się, że ciocia, której nie widujesz przez cały rok znów będzie komentowała Twój wygląd/brak dzieci/pracę/zwyczaje żywieniowe (niepotrzebne skreślić), a babcia znów opowie tę samą historię?

Możesz w te Święta spojrzeć na nich świeżymi oczami, bez bagażu emocjonalnego, jaki niesie pamięć przeszłości.

Ćwiczenie: Worek z przekonaniami

  1. Pomyśl o osobie, która Cię irytuje lub wyzwala w Tobie inne trudne emocje.
  2. Uświadom sobie wszystkie swoje doświadczenia z nią związane. Przyswojoną wiedzę i wszystko, czego się dotąd nauczyłeś o tej osobie.
  3. Zbierz to w jedną całość i wpakuj do wielkiego, wyobrażonego worka, który znajduje się nad Twoją głową.
  4. Następnie odstaw worek do kąta pokoju.
  5. Zobacz tę osobę oczami dziecka – jakbyś widział ją pierwszy raz w życiu.

Co czujesz?

Pozwól sobie na różnorodność odczuć i ich pełnię. Niczego nie wykluczaj ani nie cenzuruj.

Jeśli chcesz bardziej popracować nad transformacją Twojego wewnętrznego krytyka i zagłębić się w tajniki zen coachingu, już pod koniec stycznia będzie ku temu świetna okazja. Sprawdź:  Zanurzenie w byciu – I moduł Treningu Zen Coachingu.

2. Transformacja napięcia

Wciąż nie masz prezentu dla brata, a wigilia pojutrze? Obiecałeś mamie, że przywieziesz choinkę, ale tych w dyskoncie na dole już nie ma? Piernik Ci zawsze wychodził, ale w tym roku zapomniałaś dodać przyprawy piernikowej i wyszedł zakalec?

Tym, co Cię może uratować w chwilach napięcia podczas przygotowań do Świąt, ale i w trakcie ich trwania jest świadoma praktyka…. życzliwości, przekonuje trener, psycholog, coach i nauczyciel mindfulness Tomasz Zalas.

Ćwiczenie: Życzliwość wobec życiowych wyzwań

Kiedy stajesz wobec wyzwania lub niepowodzenia, czujesz że ogarnia Cię napięcie:

  1.  Zatrzymaj się.
  2. Wieź kilka spokojnych oddechów (najlepiej nosem) i powiedz do siebie w myślach: To trudna chwilaPozwól sobie poczuć wszystko, co przychodzi do Ciebie wraz z tą świadomością.
  3. Następnie powiedz: Trudności są częścią życia dla każdego z nas. Uświadom sobie, że wszyscy ludzie – tak jak i Ty – napotykają czasem na trudności, mierzą się z nimi, przechodzą przez nie… Przynależysz do ludzkości, której jednym z wielu doświadczeń bywają czasem trudności.
  4. Na koniec powiedz: Obym przyjęła / przyjął to z życzliwościąPozwól sobie przyjąć to życzenie. Znaleźć w sobie życzliwość dla siebie i dla okoliczności z jakimi się mierzysz. Obserwuj to co czujesz. Jak zmienia się Twoje doświadczenie tej chwili.
  5. Sprawdź jakie możliwości dostrzegasz i jakie działania chcesz podjąć. 

Czy wiesz, że życzliwość to także  cecha, która wyróżnia osoby osiągające sukcesy w życiu zawodowym? Dowiedz się, jakie jeszcze cechy pomogą Ci osiągnąć spełnienie i rozkwitnąć w pracy. Świadomie je rozwijaj! Dowiedz się więcej tutaj: Kariera Superbohatera.

3. Błogosławione przerwy

Przedświąteczne przygotowania Cię wyczerpują i czujesz, że nie zdążysz przed Wigilią zadbać o wszystko. A może już w pierwszy dzień Świąt masz wrażenie przejedzenia i zaganiania od jednych krewnych do drugich, żeby przypadkiem komuś nie było przykro? A jak jest w tym wszystkim Tobie?

Coach i trenerka kobiecej pewności siebie, współzałożycielka Akademii Kobiet Sukcesu oraz Szkoły Liderek Patrycja Załug podpowiada, jak w świątecznej gonitwie pamiętać o sobie, poprzez bardzo prosty wydawałoby się zabieg, o którym jednak zdarza nam się zapominać.

Ćwiczenie: Przerwa

Nasz umysł najlepiej koncentruje się przez 50 minut. Kiedy więc działasz w skupieniu, pamiętaj, by po 50 minutach zrobić sobie przerwę. Zaangażuj się w nią na 100 procent:

  1. Przerwij to co robisz i skieruj uwagę do wewnątrz siebie.
  2. Sprawdź jak się czujesz. Przeciągnij się. Uświadom sobie swój oddech. Tańcz, jeśli to możliwe, lub zrób kilka skłonów czy podskoków.
  3. Powoli przeskanuj uwagą całe swoje ciało. Sprawdź, czego Ci potrzeba i daj sobie to, czego potrzebujesz.
  4. Na ile to możliwe nawiąż kontakt z naturą – np. wyjdź na spacer, albo chociąż spójż na drzewa i niebo przez okno.

Choć mogą wydawać się proste, te zabiegi wykonywane regularnie pomogą uchronić Twoje ciało od chronicznych napięć i przereagowywania w chwilach stresu. Pozwolą Ci się zregenerować i po 10 minutach w pełni sił ponownie skupić się na wydajnym działaniu.

Czy chciałabyś/chciałbyś doświadczyć regularnej pracy z Patrycją przez cały rok 2018? – Poznaj szczegóły jej wyjątkowego programu: Rok Przebudzenia z Patrycją Załug – 365-dniowa zmiana w podświadomości.

4. Upragniony relaks

Twoje ciało czuje zmęczenie, napięcie, stres? Czujesz się wyczerpana/y i zły/a? Święta nijak się mają do wyobrażenia o nich? Inaczej to wszystko miało wyglądać?

Psycholog, socjolog, założycielka Centrum Coachingu Akademii Leona Koźmińskiego dr Lidia D. Czarkowska pokazuje, jak w okamgnieniu możesz zyskać większy dystans do swoich myśli, emocji i ciała.

Ćwiczenie: Głębszy sens

1. Daj sobie chwilę spokoju. Na przykład siądź wygodnie gdzieś, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Pomyśl o dręczącym Cię doświadczeniu i zadaj sobie jedno z poniższych pytań: 

  • Czego uczy mnie to doświadczenie?
  • Jak pomaga mi przetransformować moje życie? 
  • Jak będę je postrzegać z perspektywy czasu, np. pod koniec swojego życia?
  • Co powiedziałaby młodsza wersja mnie, np. 5-letnia, patrząc na to czego teraz doświadczam? 

2. Postaraj się znaleźć na nie odpowiedź, a wtedy… zadaj je jeszcze raz i poszukaj kolejnej odpowiedzi.

3. Powtórz to kilka razy, aż poczujesz zaciekawienie kolejnymi odkryciami, jakich możesz dokonać.

Możesz powtarzać pytania tak długo, jak zechcesz. Na koniec sprawdź co czujesz i jakie nowe możliwości widzisz w związku z stuacją, w której jesteś.Najgorszy i najlepszy scenariusz

Możemy świadomie kreować szczęście w naszym życiu, ponieważ doświadczania satysfakcji i spełnienia można się nauczyć! Jak? Inspirację, wiedzę i praktyczny plan działania znajdziesz tu: 5 Filarów Osobistego Dobrostanu: Antidotum na życiowy stres, czyli jak zbudować trwałe poczucie szczęścia w życiu.

Najgorszy i najlepszy scenariusz

Czy powyższe ćwiczenia są panaceum na wszelkie wyzwania rodzinne, które możesz napotkać podczas rodzinnego świętowania? Zapewne nie.

Badania jednak pokazują wyraźnie, że koncentracja na tym, nad czym mamy kontrolę, automatycznie zwiększa poczucie szczęścia i satysfakcji. A efekt jest tym większy, im konkretniejsze zadanie, które sobie przydzielamy. W najgorszym wypadku zatem, stawiając sobie za cel praktykowanie jednego z powyższych ćwiczeń możesz zwiększyć swoje poczucie kontroli, poznać nowe narzędzie i dowiedzieć się czegoś o sobie. A w najlepszym… kto wie, może nawet naprawdę dobrze się bawić i wnieść nową jakość w ten świąteczny czas.

To jak, która z powyższych praktyk wydaje Ci się najciekawsza do przetestowania podczas nadchodzących Świąt? 🙂

Kinga Kubiak-Święcicka

Redaktor

Kinga Kubiak-Święcicka - od 13 lat ćwiczy jogę, od 5 - uczy joginów na różnym poziomie zaawanasowania, z dużą uważnością na wady postawy. W praktyce nauczania wykorzystuje metody relaksacji autogennej według Schulza i Jacobsona. Absolwentka studiów Joga i relaksacja, Wydział Rehabilitacji na AWF Warszawa, kursów weekendowych Lesława Kulmatyckiego i kursu mindullness według metodologii Johna Kabat Zinna.

Przejdź do paska narzędzi