Innowacyjne rodzicielstwo – przygotuj swoje dziecko na szczęśliwe życie w wiecznie zmieniającym się świecie

Pragniesz wychować swoje dziecko tak, by było przygotowane do dorosłego życia? Przeraża Cię jednak, że żyjemy w czasach, w których wczorajsze technologie już jutro stają się przeżytkiem? Zastanawiasz się, w jakie umiejętności powinieneś wyposażyć swoje dziecko, by nie tylko sobie poradziło w ciągle zmieniającym się świecie, lecz także było szczęśliwe? Koniecznie obejrzyj nagranie uskrzydlającego webinaru z Paulem Epsteinem, międzynarodowym autorytetem w dziedzinie edukacji, propagatorem metody Montessori, który pomoże Ci przygotować dziecko na… nieznane.

Dlaczego warto:

  • poznasz różnice pomiędzy dorastaniem do oczekiwanej przyszłości a wychowywaniem w ciągle zmieniającym się świecie
  • dowiesz się, jak wyglądał tradycyjny model edukacji, oraz jakie wyzwania stoją przed szkołą i nauczaniem dziś
  • odkryjesz, w jaki sposób dzieci uczą się myślenia i dlaczego to właśnie rozumienie a nie zapamiętywanie informacji jest kluczem do przyszłości
  • poznasz podstawowe założenia metody Montessori jako jednego z modelu uczenia się poprzez dociekanie
  • dostaniesz praktyczne wskazówki, w jaki sposób jako rodzic możesz samodzielnie wspierać swoje dziecko w uczeniu się myślenia
  • dowiesz się, jak praktycznie zastosować metodę Montessori w domu

Edukacja opierająca się na założeniu oczekiwanej przyszłości polega na tym, że uczymy się, jak się dostosowywać i jak zapominać

Już dzisiaj uzyskaj nieograniczony dostęp do webinaru „Innowacyjne rodzicielstwo – przygotuj swoje dziecko na szczęśliwe życie w wiecznie zmieniającym się świecie” z Paulem Epsteinem za jedyne 97 zł

Dodaj do koszyka

NazwaPrzelew
Dostęp do webinaru: Innowacyjne rodzicielstwo97 zł
Anuluj

Hidden Content

Z nagrania webinaru z Paulem Epsteinem dowiesz się:

Wprowadzenie:

  • wszyscy chodziliśmy do tej samej szkoły, uczyli nas ci sami nauczyciele, nasi rodzice mieli wobec nas te same oczekiwania – jakie są podstawowe założenia tradycyjnego modelu edukacji [4:25] [4:41 – 10:01]
  • jakie są dwa dowody na to, że wszyscy chodziliśmy do tej samej szkoły [11:01]
    • oczekiwana przyszłość, do której wszyscy dorastaliśmy [11:43] [11:43 – 13:01]
    • zapamiętywanie – główne zadanie ucznia [13:02]
  • jakie są dwie tragiczne konsekwencje tradycyjnego podejścia do edukacji [14:51]

Dzieci myślą za pomocą przedmiotów, natomiast dorośli za pomocą słów

Wiecznie zmieniająca się przyszłość – jak przygotować do niej dziecko

  • współczesne dzieci nie dorastają do oczekiwanej przyszłości, lecz żyją w wiecznie zmieniającym się świecie – jak wygląda świat dzieci [16:55] [17:06 – 17:40] [18:14 – 19:53]
    • technologia jako siła napędowa zmian
    • żyjemy w czasach natychmiastowego dostępu do wszystkiego i wszędzie
    • skoro każdą informację można wygooglować, po co więc dziś zapamiętywać
  • w jaki sposób dzieci powinny być edukowane w wiecznie zmieniającej się przyszłości, czyli zrozumienie zamiast zapamiętywania to wyzwanie, przed którym stoi współczesna edukacja [21:13] [21:13 – 23:43]
  • jak Paul Epstein rozumie myślenie oraz czym ten proces różni się od zapamiętywania – dwa różne podejścia w edukacji [23:44] [24:24] [24:24 – 26:40]
  • wytrwałość jako jeden z najważniejszych elementów uczenia się myśleć, który przekłada się na sukces w przyszłości [26:42]
  • dzieci myślą za pomocą przedmiotów – dlaczego praca z przedmiotami jest podstawową metodą uczenia myślenia w szkołach typu Montessori i jakie korzyści płyną z tej koncepcji [40:33]
  • jakie są cztery zasady uczenia się myślenia: [48:06]
    • działanie wynikające z ja – dziecko powinno być zainteresowane przedmiotem
    • ruch – dzieci potrzebują się poruszać, by ich mózg uczył się myśleć
    • zasada zestawu – porządkowanie rzeczywistości w kategorie
    • sekwencyjność

Metoda Montessori – historia, podstawowe założenia oraz korzyści płynące z zastosowania tej koncepcji

  • Montessori – różne znaczenia [55:51]
  • rewolucyjne odkrycia Marii Montessori w zakresie sposobu uczenia się przez dzieci myślenia – historia i podstawowe założenia jej koncepcji: [57:03]
    • żadne dwoje dzieci nie uczy się dokładnie w ten sam sposób
    • dzieci uczą się w różnym tempie
    • dzieci nauczą się tylko wtedy, kiedy są na to gotowe
    • dzieci nie można niczego nauczyć, one mogą się tylko uczyć
    • inne odkrycia
  • co można osiągnąć dzięki uczeniu się w ramach systemu Montessori – doświadczenia absolwentów tej metody [1:02:40]
  • gdzie można dowiedzieć się więcej na temat koncepcji Montessori i się jej nauczyć [1:05:34]
  • czym jest uczenie się poprzez dociekanie:
    • jakie są podejścia do uczenia się myślenia: [1:08:05]
      • metoda Montessori
      • metoda Reggio Emilia
      • szkoły waldorfskie
      • matura międzynarodowa (ang. International Baccalaureate, IB)
    • jakie podstawowe zasady łączą wszystkie te metody pracy z dziećmi: [1:10:42]
      • badanie na zajęciach jakiejś kluczowej idei, np. sprawiedliwości
      • korzystanie z porównywania i znajdowania różnic
      • rozwijanie umiejętności rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego
      • nauka tłumaczenia i analizowania
      • nauka tworzenia twierdzeń wynikających z dociekania i uzasadniania swojego punktu widzenia
    • jaka jest rola nauczyciela w tym podejściu [1:13:28]
  • jak można samodzielnie wspierać dzieci – podstawowe zasady zastosowania Montessori w domu: [1:16:34 – 1:19:36] [1:22:52 – 1:27:21]
    • pozwól dziecku zajmować się tym, co je interesuje; wspieraj je w podążaniu za zainteresowaniami
    • pomóż stać się dziecko samodzielnym
    • zorganizuj dziecku przestrzeń tak, by mogło stać się niezależne, np. urządź swoje mieszkanie tak, by bezpieczne przedmioty były dostępne dla dziecka
    • naucz dziecko, w jaki sposób może zaspokajać swoje potrzeby
    • słuchaj swojego dziecka
    • zapewnij dziecku poczucie bezpieczeństwa
    • zaakceptuj swoje dziecko – daj mu odczuć, że trzymasz jego stronę i może na Ciebie liczyć

Do it yourself:

  • co można zrobić, by kształtować umiejętność myślenia u dzieci – pytania na refleksje [34:57]
  • w jaki sposób uczyć dziecko myślenia z wykorzystaniem prostych przedmiotów – ćwiczenie z torebkami papierowymi [46:20]
  • jak rodzice mogą samodzielnie pracować z dzieckiem w domu i wspierać rozwój jego umiejętności myślenia, jeśli nie mają dostępu do szkół opartych na systemie uczenia się poprzez dociekanie – czyli praktyczne zastosowanie Montessori w domu: [1:19:37]
    • najmłodsze dzieci pragną stać się samodzielne – nie rób nic za swoje dziecko, pokaż mu, jak może to zrobić samemu
    • dzieci w wieku 5-8 lat są głodne wiedzy – pokaż dziecku, w jaki sposób może dotrzeć do informacji na tematy, które je interesują
    • nastolatki chcą samodzielnie podejmować decyzje dotyczące pieniędzy – włącz dziecko w kwestie związane np. z budżetem domowym

Q&A:

  • Jaka jest różnica pomiędzy wiedzą a informacją? W jaki sposób przekształcić informację w wiedzę? W tym procesie zapamiętywanie wydaje się pomocne. [28:37]
  • Jak rodzice mogą wspierać swoje dzieci w kreatywności i przygotowywać je do samodzielności myślenia w kraju, w którym system edukacji wciąż funkcjonuje zgodnie ze starym paradygmatem, a więc uczy dzieci zapamiętywać i rozlicza je z tej umiejętności? [37:37]

Najważniejsze osoby wymienione podczas webinaru:

  • Maria Montessori

Miejsca godne uwagi wymienione podczas webinaru:

Uskrzydlające cytaty:

  • Dzieci potrzebują umiejętności myślenia w ciągle zmieniającej się przyszłości, by być w stanie się do niej zaadoptować i być gotowe na nieznane
  • Kiedy dziecko jest czymś zainteresowane, pojawia się u niego motywacja
  • Akceptacja to nie jest zgoda. Akceptacja to jest wyraz bezwarunkowej miłości i tylko rodzic może ją wyrazić
  • Nigdy nie rób niczego za swoje dziecko, jeśli jesteś w stanie mu pokazać, w jaki sposób może zrobić to samo
  • Dzieci muszą nauczyć się myśleć!
  • Absolwenci edukacji Montessori nauczyli się myśleć w taki sposób, w jaki myślą przedsiębiorcy

BONUS

 

Paul Epstein jest doktorem antropologii kulturowej. Od wielu lat pracuje w nurcie edukacji Montessori, jako nauczyciel, badacz, doradca i szef placówek oświatowych. Pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i tam też na co dzień pracuje. Jako doradca i mówca pomaga jednak nauczycielom, rodzicom i organizacjom edukacyjnym na całym świecie – również w Polsce.

 

Paul Epstein

Przejdź do paska narzędzi