cover-epp-kśliwiński

Dlaczego warto trenować mięśnie dna miednicy?

​Czy warto jak najszybciej przyzwyczajać dziecko do korzystania z nocnika? Jakie korzyści – zarówno kobietom, jak i mężczyznom – przynoszą ćwiczenia mięśni dna miednicy? I jakie metody ich wykonywania są szczególnie godne polecenia? O tym wszystkim opowiada w eksperckim przeglądzie prasy psycholog, terapeuta i psychometra Krzysztof Śliwiński.

Temat, który jest dla mnie szczególnie żywy

W lowenowskiej wibracji odczuwam drżenie. W uziemieniu czuję, jak rozedrgane ciało odnajduje siebie. Kiedy patrzę na najmłodszego, rocznego syna, zastanawiam się, jak on odnajduje swoje ciało, które w swoim rytmie stawia od niedawna pierwsze kroki. Słyszę też głosy, że trzeba już przyzwyczajać go do nocnika, bo to będzie dla nas wszystkich duże ułatwienie. I zastanawiam się, kto ma rację. Lowen zwracał uwagę na to, że dziecko ma gotowe do działania zwieracze w wieku około dwóch i pół roku. Znacznie wcześniej bywa jednak zachęcane, nakłaniane do kontroli wydalania i nagradzane za to. W efekcie napina mięśnie dna miednicy, co prowadzi w końcu do stanu chronicznego napięcia. Wiele lat później odezwie się ono w postaci choćby bólów lędźwiowo-krzyżowych. Dzięki tej świadomości mogę podarować swojemu dziecku dłuższe pieluchowanie, ale co mogą zrobić dla siebie dzisiejsi dorośli? Co mogę zrobić dla siebie ja sam?

Najważniejsze źródła inspiracji

Ludzie

  • Benita Cantieni – jej doświadczenie osobistego zmagania się z dolegliwościami ciała, droga od bólu do lekkości odczuwania ciała stanowią przykład, że w każdym momencie można wykraczać poza własne ograniczenia. Benita jest twórczynią metody Cantienica, zmierzającej do kształtowania ciała i postawy poprzez ćwiczenia mięśni głębokich – propozycji dla kobiet i dla mężczyzn.
  • Joseph Hubertus Pilates – jego doświadczenie twórczego przetworzenia własnych ułomności w system, który pomaga dziś wielu osobom odczuwać (na nowo) swoje ciało. Dzieło Pilatesa to też źródło twórczych inspiracji dla jego następców, osób tworzących nowe odmiany tego systemu ćwiczeń.

Filmy

  • Romana Kryzanowska, uczennica i bliska współpracownica Josepha Pilatesa i jej ćwiczenia, do których wystarczą tylko własne ciało i mata.

Artykuły

Książki

Cytaty

  • „Po dziesięciu sesjach poczujesz różnicę, po dwudziestu sesjach zobaczysz różnicę, po trzydziestu sesjach będziesz mieć całkiem nowe ciało” – Joseph Pilates. Słowa niczym wyzwanie.
  • „Trening dna miednicy to najlepsza inwestycja we własne zdrowie, która gwarantuje zysk przez całe życie” – Benita Cantieni. Efekty pracy z ciałem według jej systemu świadczą o prawdziwości tego stwierdzenia.

 

Krzysztof Śliwiński – psycholog, terapeuta, psychometra. Ma wykształcenie psychologiczne i techniczne. Przez wiele lat pracował jako inżynier. Jako psycholog i terapeuta stosuje techniki pracy z ciałem, oddechem, głosem. Pisze listy terapeutyczne skłaniające do refleksji i służące autoterapii. Przy pomocy metod psychometrycznych zajmuje się odkrywaniem osobistych talentów, czy zapomnianych sposobów wyrażania siebie. Uważa odwagę, wytrwałość i roztropność za kluczowe w rozwoju osobistym. Jego Jego motto brzmi: “Nie można rozkazać wiatrom wstrzymać fal, ale można nauczyć się omijać mielizny”.

KS

Prelegent
Przejdź do paska narzędzi