Jak mieć więcej życzliwych ludzi wokół siebie, by móc wspólnie przenosić góry

Cyfrowy detox – jak oszczędzić czas i zdrowie

Telefony komórkowe, komputery i inne urządzenia cyfrowe są dla człowieka równie poważnym źródłem stresu, co samotność, czy mobbing. Powodują obniżenie wydajności, pogorszenie jakości życia i relacji z ludźmi, a nawet osłabienie systemu immunologicznego. Praktyczne wskazówki, jak sobie z tym radzić, zebrałem razem z Tiffany Horran z firmy Mudita. 

Korzystanie z telefonu

Pierwszą rzeczą, którą większość ludzi robi tuż po przebudzeniu, jest sprawdzenie swoich smartfonów pod kątem wiadomości e-mail i powiadomień. Następnie, podczas jedzenia śniadania niektórzy przeglądają wiadomości lub media społecznościowe. W pracy, zazwyczaj używamy naszych komputerów i telefonów przez cały dzień. Nawet podczas przerw na lunch, telefony są pod ręką.

Po pracy możemy pójść na spacer, na siłownię lub spotkać się ze znajomymi. Z wygodnictwa lub uzależnienia wiele osób zostaje jednak w domu i ponownie patrzy w ekran oglądając coś na laptopie, tablecie lub na smartfonie. Jeśli czujesz, że masz podobnie, to warto rozważyć spędzanie mniej czasu z technologią.

Według badań przeprowadzonych w 2017 roku, przeciętny użytkownik dotyka swojego telefonu komórkowego średnio 2 600 razy dziennie. Dotknięcie, nie oznacza od razu korzystanie z komórki, ale to i tak dość dużo, nie sądzisz? Z doświadczenia wiemy, że ciągły fizyczny kontakt z komórką może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Zrobienie sobie cyfrowego detoksu raz na jakiś czas może nam pomóc zrozumieć, ile tak naprawdę czasu poświęcamy na korzystanie z telefonu w ciągu dnia. Może też zainspirować do podejmowania bardziej świadomych decyzji dotyczących sposobów, w jaki możemy spędzać czas poza robieniem selfi czy liczeniem lajków na portalach społecznościowych.

Oto kilka wskazówek i przykładów, które pomogą Ci zrobić sobie przerwę od Twojego ukochanego telefonu.

Istnieje wiele metod cyfrowego detoksu, które można wdrożyć:

  • Czytaj książkę lub czasopismo w sytuacjach, w których zazwyczaj czytasz coś na swoim telefonie.
  • Postaraj się nie robić zdjęć każdej części dnia, zachowaj trochę prywatności.
  • Nie wykonuj wielu zadań na raz, ciesz się życiem w danej chwili.
  • Znajdź osoby, które mogą Cię wesprzeć w ograniczeniu korzystania z technologii.
  • Użyj kalendarza papierowego. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej informacji.
  • Pracuj bez korzystania z aplikacji, które mogą utrudniać skupienie się.
  • Zostaw czasami swój smartfon w domu. Sprawdź jak to jest nie mieć dostępu do internetu.
  • Różnego rodzaju hobby jak gra na instrumencie, trzymanie mikrofonu podczas śpiewania czy uprawianie sportu, mogą być ciekawym sposobem zajmowania rąk, które zazwyczaj są zajęte trzymaniem telefonu.
  • Zamiast patrzeć w ekran, rozejrzyj się wokół siebie! Możesz odkryć coś, czego wcześniej nie zauważyłeś.
  • Włącz tryb samolotowy, nawet jeśli nie jesteś w samolocie. Jest bardzo przydatna funkcja, która pomaga skupić się na pracy, ułatwia też bezpośrednią komunikację z drugim człowiekiem. A przez to, że w tej opcji komórka nie zabiera tyle uwagi, możesz zająć się rzeczami, które są dla Ciebie ważne.

W dzisiejszych czasach cyfrowy detoks może być nie lada wyzwaniem. Dla niektórych osób, wydaje się to prawie niemożliwe. Mimo to, spróbuj spędzić kilka godzin bez swojego smartfona po pracy czy podczas weekendu. Zobaczysz jak przyjemne to może być posiadanie więcej czasu na swoje pasje czy spokój umysłu bez dzwonków czy powiadomień.

Co powiesz na tydzień bez żadnej technologii? No dobra, jeśli nie tydzień to choćby jeden dzień lub weekend. Po prostu wyloguj się. Wyłącz telefon, tablet, laptopa i przez jakiś czas w pełni doświadczaj życia w realnym świecie. Ciesz się życiem w Tu i Teraz.

Jeśli natomiast czujesz zbyt duże przywiązanie lub uzależnienie od smartfona, to rozwiązaniem może być wymiana go na klasyczny telefon. Ciekawą propozycją jest pierwszy polski minimalistyczny telefon Mudita Pure, który z założenia bezkompromisowo ma ograniczyć potencjalne rozproszenia naszej uwagi. Dlatego nie ma w nim przeglądarki internetowej, gier, aparatu czy dostępu do portali społecznościowych. Jeśli ktoś jest gotowy, może wymienić swojego smartfona na taki telefon, aby pozostać w kontakcie i jednocześnie móc bardziej cieszyć się życiem, offline. Natomiast dla tych, którzy nie chcą lub nie mogą zrezygnować ze smartfona, interesującą opcją jest zamówienie Mudita Pure jako drugi telefon, który zastąpi go wieczorami, w weekendy, święta czy podczas urlopów. Dzięki temu będzie można odłączyć się od sieci, aby w spokoju spędzić czas z najbliższymi.

Pomysłodawcą telefonu Mudita Pure jest Michał Kiciński, współtwórca CD Projektu, firmy odpowiedzialnej za międzynarodowy sukces gry “Wiedźmin”. Pomimo tego, że Michał widział wiele korzyści, jakie technologia wnosi do naszego codziennego życia, był równocześnie zaniepokojony wpływem, jaki może wywierać na nasze zdrowie i dobre samopoczucie.

Każdego dnia jesteśmy przeładowani informacjami i coraz trudniej jest nam znaleźć wewnętrzny spokój. Jako zespół Mudity wierzymy, że wspaniałe rzeczy dzieją się, gdy jesteśmy w pełni obecni. Ponieważ duże firmy technologiczne dążą do pozyskania jak największej naszej uwagi, naruszają naszą prywatność, zachęcają do jak najdłuższego korzystania z ich urządzeń lub platform, Mudita chce zrobić coś odwrotnego. Poprzez edukację i tworzenie nowych rozwiązań chcemy pomagać ludziom w budowaniu bardziej zrównoważonych relacji z technologią , mówi Michał Kiciński, założyciel firmy Mudita.

W tym tygodniu odbył się światowy debiut telefonu Mudita Pure, który można zamówić przedsprzedaży na portalu crowdfundingowym Kickstarter w promocyjnej cenie.

Bogusław Szedny

Bogusław Szedny

Prelegent

​Bogusław Szedny - Architekt Szczęśliwego Życia. Moja działalność polega na wsparciu ludzi w ich rozwoju osobistym i duchowym. ​Współpracuję z polską firmą technologiczną Mudia.
www.BoguslawSzedny.com
www.mudita.com

Przejdź do paska narzędzi