pokonaj syndrom cover

Pokonaj syndrom aktywnego lenia​

Wydaje Ci się, że prowadzisz zdrowy tryb życia, bo regularnie biegasz, chodzisz na siłownię lub uprawiasz jogę? Najnowsze badania pokazują, że jeśli poza treningami większość dnia spędzasz przy biurku, nawet takie codzienne ćwiczenia mogą okazać się niewystarczające.

Pobieranie

Osiem godzin przed monitorem komputera, samochodem na siłownię, godzina opłaconego potem wysiłku, znów za kółko i myk na wygodną kanapę w domowym zaciszu. To rzecz jasna dużo lepsze niż zupełny brak ruchu, nadal jednak, jak podkreślają naukowcy, dalekie od ideału. Ograniczenie ruchu do regularnych ćwiczeń, wbrew powszechnemu przekonaniu, nie chroni bowiem przed skutkami jednego z najbardziej niedocenianych zagrożeń zdrowotnych naszych czasów: rezultatami długiego przebywania w pozycji siedzącej.

Fakty

Z przeprowadzonych w 2014 roku badań wynika, że każde dwie godziny siedzenia niwelują korzyści 20-minutowego celowego wysiłku. Kiedy siadamy, niemal natychmiast gaśnie elektryczna aktywność mięśni nóg, spalanie kalorii zmniejsza się do jednej na minutę, a stężenie pomagających rozbijać tłuszcze enzymów spada aż o 90%. Ponadto długie siedzenie obniża produktywność i zmniejsza poziom energii. Pozycja siedząca jest do tego stopnia nienaturalna dla człowieka, że nawet codzienne ćwiczenia nie są w stanie zapobiec jej złym skutkom. Jedynym sposobem przezwyciężającym tzw. syndrom aktywnego lenia jest poszerzenie przestrzeni codziennego ruchu. A oto kilka przykładowych pomysłów do przetestowania:

  • Przerwy. Wstań na chwilę od biurka. Wystarczy raz czy dwa w ciągu godziny. Dzięki krótkiemu spacerowi możesz, według badań, zwiększyć poziom energii nawet o 150%.
  • Spotkania na stojąco. Spróbuj namówić pracowników z biura, by krótkie zebrania odbywać na stojąco. Japończycy od lat z sukcesem stosują tę formę spotkań. Również dlatego, że takie zebrania trwają zazwyczaj znacznie krócej, niż tradycyjne posiedzenia.
  • Wysokie standardy. Ostatnimi czasy w Stanach Zjednoczonych coraz większą popularnością cieszą się stanowiska pracy wykonywanej na stojąco. Jednak, nawet pozostając przy biurku, na pewno znajdziesz takie zadania, które mógłbyś wykonywać stojąc.
  • Mierzenie kroków. Cennym sojusznikiem w walce z zasiedzeniem mogą być urządzenia typu activity trackers, takie jak Fitbit czy Jawbone Up. Dzięki tym gadżetom, które rozpoznają okresy bezruchu i pozwalają m.in. na ustawienie zindywidualizowanego alarmu, po upływie określonego czasu jesteśmy informowani o potrzebie zmiany pozycji.

Chcesz dobrego zdrowia, samopoczucia i cery? Rusz cztery litery!

Zbytnie siedzenie na miejscu może nagromadzić w człowieku zabójcze złogi emocjonalne kiśnięcia, stęchlizny, zmurszenia, pleśnie. To znak, że trzeba pomyśleć o drodze, wyruszyć w podróż, poczuć wiatr, odetchnąć świeżym powietrzem – tę intuicyjną obserwację Ryszarda Kapuścińskiego w coraz większym stopniu potwierdzają w ostatnich latach także naukowcy. Ich rada dla nas wszystkich: Jeśli pragniesz dobrego zdrowia, samopoczucia i cery – zrób pierwszy krok, rusz cztery litery.

Przejdź do paska narzędzi