zaprogramuj się na szczęście cover

Zaprogramuj się na szczęście

W jakim stopniu jesteśmy odpowiedzialni za własne szczęście? Czy pięć minut medytacji dziennie ma sens? Jak zaprogramować swój mózg na odczuwanie pozytywnych doznań oraz gdzie wyjechać na wakacje, by się wyciszyć. Na te i inne pytania w Eksperckim Przeglądzie Prasy odpowiada psycholog i nauczycielka medytacji mindfulness Joanna Nogaj.

Jaki temat jest dla Ciebie szczególnie żywy?

Uważność, mindfulness, medytacja. Praktykuję ją od lat i przekazuję moją wiedzę na ten temat innym. Uważność pomogła mi i nadal pomaga radzić sobie z niepewnością, stresem, obawami. Uczy troski i akceptacji wobec siebie i otoczenia. Dzięki uważności bardziej dbamy o zdrowe relacje ze sobą i z innymi. Uważność to ścieżka, którą podążam i staram się zarazić tą metodą innych. Mindfulness ma bardzo dobrze udowodnioną skuteczność, co roku świat nauki dostarcza nowych ciekawych badań na jej temat.

Najważniejsze źródła inspiracji

  • Mindful   –   Źródłem wiedzy i inspiracji z zakresu mindfulness jest dla mnie strona magazynu Mindful. Marzy mi się, aby taki magazyn ukazywał się kiedyś po polsku.
  • Dr. Rick Hanson   –   Zaglądam też na strony nauczycieli mindfulness. Jednym z moich ulubionych jest amerykański neuropsycholog Rick Hanson autor wielu publikacji, m.in książki „Mózg buddy”. Na jego stronie znajduje się wiele informacji o tym, jak za pomocą treningu umysłu opartego na uważności, możemy zmieniać swój mózg, tak aby żyć szczęśliwiej, radośniej i spokojniej.

Filmy

  • Przestrzeń pomiędzy pewnością siebie, a współczuciem do siebie. W obrębie uważności szczególnie interesuje mnie temat współczucia i życzliwości, dlatego polecam wystąpienie badaczki tego tematu Kirsten Neff.

  • Nawyki szczęścia – ciekawa prezentacja Matthieu Ricarda, buddyjskiego mnicha, który naucza o szczęściu, altruizmie, życzliwości i oczywiście współczuciu.

Artykuły w sieci

  • „W trosce o siebie i innych” – Może nie najnowsza, ale na pewno godna polecenia rozmowa Igora Rotberga z Julią Wahl na temat współczucia. Na blogu autora można znaleźć dużo ciekawych i pełnych rzetelnej wiedzy artykułów z zakresu psychologii.
  • „5 sposobów na nauczenie dzieci mindfulness” – Jeżeli jesteście zainteresowani ćwiczeniem uważności z dziećmi polecam artykuł Sarah Rudell Beach. Co ciekawe, autorka określa swoją stronę o mindfulness jako dedykowaną analitycznym umysłom.
  • „Jak codzienna medytacja przez miesiąc zmieniła moje życie”  – W tym artykule dziennikarka Huffingtonpost, Suzy Strutner opisuje jak praktykowanie medytacji przez 5 minut dziennie przez miesiąc zmieniło jej samopoczucie. Po przeczytaniu artykułu zachęcam do podjęcia podobnego wyzwania.

Artykuły prasowe

​Lubię czytać prasę kobiecą nastawioną na czytelniczki zainteresowane własnym rozwojem.

  • „Temat miesiąca: wakacje z duszą”  – W lipcowym Zwierciadle 07/2017 jest wiele ciekawych, artykułów dotyczących odosobnień medytacyjnych jako alternatywnego sposobu na wypoczynek. Wyjazdy takie mogą naprawdę wiele zmienić, a przede wszystkim wspaniale wyciszają. Można wyjechać do ośrodka religijnego np. chrześcijańskiego lub buddyjskiego, albo można pojechać na wyjazd z mindfulness czy jogą. Sama biorę udział w takich wyjazdach i czasami też je współorganizuje i wiem, jak dużą mają wartość dla uczestników.
  • Artykuł Roberta Rienta „Po jasnej stronie” przeczytałam w lipcowym numerze magazynu SENS 07/2017. Dotyczy on psychologii pozytywnej i tego, że my sami jesteśmy w dużej mierze odpowiedzialni za budowanie własnego szczęścia i psychicznego dobrostanu. Jak? Praktykując wdzięczność i życzliwość, pielęgnując bliskie relacje, celebrując miłe chwile i sprawiając sobie duże i małe przyjemności.

Cytat

Bądź zmianą, którą chcesz widzieć w świecie. Mahatma Ghandi

– to cytat, który towarzyszy mi od lat. Chcę być autentyczna w tym, co robię. Staram się propagować medytację i mindfulness, sama żyjąc w ten sposób. Chcę zachęcać innych do tego, by dbali o swoje szczęście, by byli bardziej życzliwi i współczujący – sama staram się taka być, mimo trudności. Chcesz zmieniać świat, zacznij od siebie… – choć nie zawsze jest to łatwe, to warto próbować!

* * *

Zainteresowanych uważnością i chcących poznać skuteczną metodę poprawy samopoczucia zapraszam na trening Mindfulness – MBSR w Poznaniu.

trening redukcji stresu

Osoby zainteresowane indywidualnym kursem MBSR lub pracą ze mną w obszarze rozwoju osobistego i mindfulness zapraszam też na sesje przez Skype.

sesje skype mindfulness

Jeśli chcesz dopiero zacząć swoją przygodę z medytacją, zapraszam do mojej 5-minutowej medytacji „Pauza na oddech”

 

 

Joanna Nogaj - foto

Joanna Nogaj – psycholog, certyfikowany nauczyciel MBSR i medytacji mindfulness, członek Polskiego Towarzystwa Mindfulness. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza oraz angielskiej szkoły Mindful Academy, gdzie ukończyła certyfikowany kurs nauczyciela mindfulness, jej superwizorem jest Philip Woodward. Od 2010 roku tworzy Ośrodek Ukojenie , w którym udziela doradztwa psychologicznego oraz prowadzi zajęcia i warsztaty. Szczególnie interesuje się sferą zarządzania emocjami, budowaniem odporności na stres i osiąganiem wewnętrznego spokoju. Stale współpracuje z magazynami i portalami związanymi ze zdrowym stylem życia, gdzie publikuje artykuły z zakresu mindfulness i psychologii. Jest autorką książki z zakresu redukcji stresu i uważności „Mała Księga Spokoju. Odstresownik” wydanej przez wydawnictwo Publicat.

 

Zdjęcie profilowe Joanna Nogaj

Joanna Nogaj

Trener
Przejdź do paska narzędzi