wewnętrzna waza cover

Wewnętrzna waza – ćwiczenie Joy Manné

Wewnętrzna waza – weź głęboki wdech, oczyść umysł i wróć do siebie!

Oddechnajbardziej naturalna czynność w naszym życiu. Robimy to nieustannie, bezwiednie, samoczynnie, a często też nieświadomie. Ale oddech ma znaczenie. Ze sposobu, w jaki łapiemy powietrze, można wyczytać nasze emocje, aktualny stan ducha. Gdy jesteśmy odprężeni i spokojni, oddech jest swobodny, powolny. W chwilach zdenerwowania, często staje się szybki, niespokojny, jakbyśmy łapali i połykali powietrze. Gdy się jednak boimy lub czujemy intensywne napięcie, często wstrzymujemy oddech. Ziewanie z kolei świadczy o zmęczeniu, to organizm daje nam znak, że potrzebuje odpoczynku.

Nie tylko emocje wpływają na oddech. Poniższe ćwiczenie oparte na czterech krokach udowodni, że poprzez świadome pogłębienie oddechu możemy wpłynąć na zmianę emocji, których doświadczamy. Podczas tej praktyki zjednoczy się nasza fizyczność i duchowość. A więc odetchnijmy…

To ćwiczenie jest dla Ciebie, jeśli:

  • czujesz wewnętrzne napięcie;
  • chciałbyś/chciałabyś odzyskać wewnętrzny spokój;
  • pragniesz zanurzyć się w głąb siebie;
  • chcesz nauczyć się oddychać całym/całą sobą, a więc zacznij od źródła i wykorzystaj pełen – potencjał swoich płuc, bo właśnie tym jest oddech przeponowy;
  • pragniesz nawiązać szczery, głęboki kontakt z drugim człowiekiem.

Korzyści:

– wewnętrzne oczyszczenie, otwartość na siebie i innych, wymiana energii

To wyjątkowe ćwiczenie możesz wykonać sam/sama w domu lub przeprowadzić je w grupie, a wówczas: wraz ze świadomym, głębokim oddechem uwolnisz tłumione uczucia;
odzyskasz kontrolę nad swoimi emocjami;
pokonasz stres i odzyskasz wewnętrzny spokój;
nawiążesz kontakt… ze swoim ciałem, duchem i umysłem oraz otworzysz się na innych;
– poczujesz się częścią czegoś większego;
– odprężysz się i z otwartym umysłem będziesz gotów/gotowa, by wsłuchać się w Twoje wewnętrzne „ja”.

Czas: 5-15 minut
Minimalna zalecana dawka: tyle, ile poczujesz.

Krok 1. Wizualizacja: napełniający się wazon

  • Usiądź wygodnie na krześle. Połóż stopy płasko na ziemi, równolegle do siebie na szerokość bioder. Wyprostuj się, lecz nie napinaj ciała. Zdejmij z siebie cały ciężar. Pozwól, by skumulował się w pośladkach.
  • A teraz zamknij oczy i wyobraź sobie, że jesteś wazonem. Twoje pośladki to mocna, stabilna podstawa. Pozwól, aby wdychane przez Ciebie powietrze wypełniło Cię jak woda wypełnia wazon. Niech wpłynie w Ciebie od dna aż do góry. Jeśli Ci to pomoże, możesz położyć dłoń na swoim podbrzuszu – powinna unosić się wraz z wdechem. Niech woda wypełni Ciebie w całości od dna aż po sam brzeg (ramiona). Czujesz jaka jest krystalicznie czysta, chłodna? Daj się ponieść tej myśli.
  • Kiedy poczujesz, że waza jest już pełna, pozwól swojemu ciału wypuścić powietrze. Nie rób tego gwałtownie. Powoli wypuszczaj z siebie powietrze, kontroluj ten rytm. Spraw, by oddech łagodnie wypływał z ciała, jak woda z dzbana. Oddychaj ponownie.

Krok 2. Wypełnienie (przebudzenie)

A teraz pomyśl, że w Twoich pośladkach skumulowała się dodatkowa energia. Tam masz dodatkową parę płuc. Wyobraź sobie jeszcze większy wazon. Nabierz powietrza i napełnij go wodą. Od dna aż po brzeg. Dasz radę, przecież masz dodatkowe płuca. Spokojnie, zrelaksuj się. Pozwól, by wypełniła Cię woda, daj jej szansę oczyszczenia każdego zakamarka Twojego ciała. Czujesz różnicę? Czy powietrze stało się rześkie? Masz wrażenie jakbyś dopiero co się obudził/obudziła? A więc oddychaj i rozejrzyj się. Czy czujesz, że coś się zmieniło… w Tobie?

Krok 3. Przepełnienie

  • Powiększ wazon. W Twoich biodrach odłożyła się dodatkowa energia, tam jest kolejna para płuc. Masz wystarczająco dużo wewnętrznej siły i narzędzia, by kolejny raz napełnić wazon, tym razem jeszcze większy. Wykorzystaj je. Wpraw w ruch swoje płuca oraz dodatkowe dwie pary i weź głęboki oddech, z samego wnętrza. Niech woda Cię wypełni od podstawy aż po sam brzeg. Czy czujesz jak zmieniło się powietrze? Może stało się intensywniejsze…
  • A teraz wypuść powietrze. Wyobraź sobie, że jest ono energią, którą przesyłasz innym uczestnikom grupy lub światu.

Krok 4. Powrót

Poczuj, jak wewnętrzna energia, którą uwolniłeś/uwolniłaś, do Ciebie wraca. Czy czujesz ten spokój, który wypełnia przestrzeń wokół Ciebie? A może masz poczucie, że czas na chwilę się zatrzymał, a Twoje serce zwolniło? A więc otwórz oczy i przekonaj się, jak wiele się zmieniło.

 

Joy Manné to ceniona w Polsce i na świecie nauczycielka rozwoju osobistego, doktor psychologii buddyjskiej. Jej domeną są praca z oddechem oraz energią, inteligencja związków, szamanizm, dialog z głosem, a także metoda Ustawień Rodzinnych. Napisała wiele książek z dziedziny mądrości buddyjskiej i świadomego oddychania, które zostały przetłumaczone i wydane w dziesięciu językach. Jest założycielką i wydawcą The Healing Breath.

 

 

 

Zdjęcie profilowe Joy Manné

Joy Manné

Prelegent

Joy Manne to ceniona w Polsce i na świecie nauczycielka rozwoju osobistego, doktor psychologii buddyjskiej. Jej domeną są praca z oddechem oraz energią, inteligencja związków, szamanizm, dialog z głosem, a także metoda Ustawień Rodzinnych.

Przejdź do paska narzędzi