Uwolnij swój głos – prowadzone ćwiczenie audio na mocne i swobodne brzmienie

Brzmienie głosu jest odzwierciedleniem tego, kim jesteś w danym momencie. Można w nim usłyszeć Cię na wszystkich poziomach: myśli, uczuć, samopoczucia, przekonań. Możesz brzmieć mocno, radośnie, poważnie, niepewnie, lękliwie… Zarówno dla innych, jak i dla siebie. Dużo autentycznej mocy mają w sobie na przykład pieśni ludowe, jak choćby te śpiewane przez „Laboratorium Pieśni”.

To praktyka dla Ciebie, jeśli:

– Uważasz swój głos za monotonny, bo nie przejawia się w nim pełna skala Twoich emocji

– Stresujesz się, gdy Twój głos załamuje się pod wpływem uczuć

– Masz wrażenie, że Twój głos jest „obok ciebie”, nie identyfikujesz się z nim

Korzyść: mocniejszy i swobodniej brzmiący głos

Czas: 3 minuty dziennie

Minimalna zalecana dawka: tydzień

 

Nazwa wykonawcy Ćwiczenie „Uwolnij swój głos”

Ćwiczenie:

1. Stań i poczuj ciężar ciała rozkładający się na całych podeszwach stóp.

2. Wyobraź sobie, że przez czubek Twojej głowy przechodzi niewidzialna niteczka, którą ktoś lekko ciągnie do góry. Prostujesz się. Ramiona swobodnie opadają, kolana są elastyczne.

3. Zaproś trzy głębokie oddechy, wyobrażając sobie, że płyną z dołu, od strony miednicy.

4. Rozluźnij żuchwę, pozwalając jej swobodnie opaść. „Rozpuść” napięcie w języku, od czubka aż po trzon. Z przymkniętymi ustami rozwibruj każdy wydech na „mmm” trzy razy. Wykorzystaj czas pełnego wydechu.

5. Pozwól żuchwie opaść jeszcze niżej, uchylając usta. Pozostając w pełnym relaksie westchnij trzy razy, wykorzystując czas pełnego wydechu.

6. Gdy skończysz, pozostań w ciszy przez następne trzy głębokie oddechy, płynące od strony miednicy. Wsłuchaj się w otaczające Cię dźwięki.

Wykonuj ćwiczenie codziennie przez tydzień i obserwuj zmiany zachodzące w Twoim głosie. Możesz poprosić znajomych, by także podzielili się z Tobą swoimi spostrzeżeniami.

Dlaczego to działa:

Pogłębianie świadomości ciała i „rozpuszczanie” napięć jest kluczem do głębokiego, dźwięcznego głosu. To ćwiczenie skupia się na przepływie oddechu w całym ciele – nie tylko na gardle uważanym potocznie za jedyne źródło głosu. Pozwala również „wyjść z głowy” i poczuć się lepiej „u siebie”, w swoim ciele i umyśle. Głęboki oddech prowadzi do wyciszenia natłoku myśli, co jest ważne dla skutecznej komunikacji ze sobą i z innymi. W miejscach, gdzie pozostajesz w napięciu, głos niknie. A w tych, gdzie oddech swobodnie przepływa, głos rezonuje i nabiera mocy.

Zdjęcie profilowe Olga Lidia Kozłowska

Olga Lidia Kozłowska

Psycholog

Psycholog skupiona na temacie głosu. Od 2011 roku prowadzę warsztaty głosowe skoncentrowane na głosie jako sposobie ekspresji oraz poznania siebie. Miałam doświadczenia z śpiewem tradycyjnym, chóralnym i improwizacją. Współpracowałam z Akademią Efektywnej Komunikacji Moovdobrze w Warszawie, StrefaRozwoju.

Przejdź do paska narzędzi