Przetrasformuj krytyka wewnętrznego w 4 prostych krokach

Przetransformuj krytyka wewnętrznego w 4 prostych krokach

Kim jest krytyk wewnętrzny i  jakich sztuczek używa, by odebrać Ci motywację do działania, a nawet… szczęście? I jakimi metodami Ty możesz raz na zawsze się z nim rozprawić?

Aby pobrać MP3 „Przetrasformuj krytyka wewnętrznego w 4 prostych krokach” na dysk, kliknij w przycisk Zamów bezpłatnie.

Dodaj do koszyka

Nazwa
Dostęp do MP3: Przetrasformuj krytyka wewnętrznego w 4 prostych krokach
Anuluj

Krytyk wewnętrzny to głos podpowiadający Ci, jaki powinieneś być i co robić, aby go zadowolić. Problem w tym, że w zasadzie nie ma możliwości, by krytyk kiedykolwiek poczuł satysfakcję czy dumę – zawsze będzie Cię porównywał do innych, strofował i wmawiał Ci, że daleko Ci jeszcze do ideału. Czy w takim razie jesteś na niego (a więc i wieczne dążenie do nieistniejącego ideału) skazany? Otóż nie! Z odsieczą idzie twórca i nauczyciel Zen Coachingu Kåre Landfald, który podpowiada, co zrobić, by uciszyć niszczący głos krytyka wewnętrznego i dać Ci radość, wolność i decyzyjność.

1. Bądź obecnością

Sprawdź, czy jesteś obecna/obecny w swoim życiu? Czy potrafisz być… obecnością? Znajdź czas na medytację, która pomoże Ci jej doświadczyć.

PROSTE ĆWICZENIE MEDYTACYJNE
Pomyśl o wszystkich swoich doświadczeniach, przyswojonej wiedzy i wszystkim, czego się dotąd nauczyłeś, zbierz to w jedną całość i wpakuj do wielkiego, wyobrażonego worka, który znajduje się nad Twoją głową. A następnie zostaw worek w kącie swojego pokoju.

Co czujesz? Pozwól sobie na różnorodność odczuć i ich pełnię, niczego nie wykluczaj ani nie cenzuruj. Każdy doświadczy czego innego – jedni odczują radość, inni – bezruch,a jeszcze inni – żywotność. Niezależnie od tego, co dokładnie odczuwasz, będą to jakości Twojej prawdziwej, wewnętrznej natury.

To pierwszy krok do zrozumienia, kim naprawdę jesteś.

2. Połącz się z wewnętrzną siłą

Jednym słowem określ Twoje doświadczenie obecności. Cokolwiek to będzie, przyjmij to z akceptacją.

Czujesz blokadę? Zrób na nią przestrzeń, nie walcz z nią, pozwól sobie ją poczuć.

Czujesz zmartwienie? Uświadom sobie, że być może to martwi się wewnętrzne dziecko, które w sobie nosisz. Obejmij je, pobądź dla niego kochającym rodzicem.

Czujesz zmęczenie? Pozwól sobie być zmęczonym. Być może jesteś po całym dniu ciężkiej pracy i jest to całkowicie naturalne?

Zrozumienie tego, kim naprawdę jesteś i zaakceptowanie tego to bardzo ważne elementy w procesie poskramiania wewnętrznego krytyka.

Przetrasformuj krytyka wewnętrznego w 4 prostych krokach

3. Uświadom sobie istnienie krytyka

Już wiesz, czym jest wewnętrzny krytyk, ale czy potrafisz go rozpoznać? To ten głos, który zawsze ma sceptyczne zdanie na temat Twoich nowych pomysłów i który wiecznie uwydatnia Twoje wady. Nie musisz go nawet słyszeć – czasami po prostu odczuwasz dyskomfort czy niczym nieuzasadniony lęk. Nie znasz konkretnego powodu, a mimo tego wła nie to czujesz. To bez wątpienia robota krytyka, który będzie Cię atakował za każdym razem, gdy zrobisz coś, z czym on się nie zgadza. Dlatego takie istotne jest, aby nauczyć się nad nim panować.

Uświadom sobie, że nie potrzebujesz krytyka – był on przydatny, gdy byłaś/eś dzieckiem. Jako dorosła osoba sam/samaa wiesz, co jest dla Ciebie najlepsze – pod warunkiem, że polegasz na swojej mądrości.

4. Przetransformuj krytyka- ĆWICZENIE

Kåre Landfald dzieli się sposobem na przetransformowanie wewnętrznego krytyka w miłość w 6 krokach. Na to ćwiczenie potrzebujesz około 10 minut.

  1. Pomyśl o czymś, czego żałujesz. Powinna być to rzecz średniego kalibru – nie błahostka, ale też nie największy błąd w Twoim życiu.
  2. Zauważ, co mówisz na swój własny temat, gdy myślisz o tej rzeczy. Co czujesz? Bardzo możliwe, że będą to słowa raniące, agresywne, powodujące cierpienie.
  3. Zadaj sobie pytanie: “Jaka moja wewnętrzna potrzeba nie została spełniona w związku z tym błędem?”. Nazwij ją jednym słowem, zapisz je.
  4. Gdy się pojawi to słowo, poczuj je w całym ciele.
  5. Poczuj energię swojej potrzeby. Co czujesz? Czy czujesz zmniejszenie napięcia?
  6. Pomyśl, jakie pozytywne potrzeby próbowałeś/próbowałaś spełniać robiąc to, co robiłeś/aś (i co uznałeś/aś za błąd). Znajdź odpowiednie słowo i poczuj jego energię. Czy czujesz się lepiej? Prawdopodobnie w tym momencie połączyłeś/aś się ze sobą, a Twój krytyk wewnętrzny znikł.

Głos  krytyka wewnętrznego to nic innego, jak autoprzemoc. Jesteś atakowana/ atakowany, musisz się więc bronić. Cierpienie w dużej mierze powodowane jest przez głos w środku Ciebie – jeśli się go pozbędziesz, nie tylko odzyskasz radość, zniknie też duża część Twoich lęków. To gra warta świeczki, nie sądzisz?

Artykuł powstał na podstawie webinaru z Kåre Landfaldem pt. “Wewnętrzny krytyk – jak uwolnić się spod jego mocy tu i teraz”.

Alicja Borza

Przejdź do paska narzędzi