Powiedz astmie i alergiom – nie!

Czy astma i alergie obniżają jakość twojego życia? Czy doskwiera ci przewlekły katar i ciągle zatkany nos? Masz polipy w nosie? Metoda Butejki może ci pomóc rozwiązać twoje problemy.

Astma

„Głośne i głębokie” oddychanie astmatyka zawsze było uważane za efekt choroby. Nikt nie mógł nawet podejrzewać, że „głęboki oddech” jest przyczyną astmy oskrzelowej, a zwiększona głębokość oddechu może prowokować pojawienie się objawów choroby.prof. Konstantyn Butejko

Minikurs oddychania 

i wyciszania umysłu

  • Poznaj podstawy metody Butejki
  • Dowiedz się, na czym polega prawidłowy oddech
  • Zapanuj nad negatywnymi myślami

BEZPŁATNY
4-częściowy kurs oddychania 

metodą Butejki

  • Poznaj podstawy metody Butejki
  • Dowiedz się, na czym polega prawidłowy oddech
  • Zapanuj nad negatywnymi myślami

U podstaw teorii metody Butejki leży twierdzenie, że podstawową przyczyną astmy jest nawykowa i ukryta przesadna intensywność oddychania (wciąganie zbyt dużej ilości powietrza podczas oddychania). Ważnym czynnikiem, który poważnie wpływa na zakłócenie normalnego procesu oddychania jest tak zwany oddech przesadny lub inaczej hiperwentylacja (przewentylowane). Oznacza to wdychanie zbyt dużej ilości powietrza w stosunku do potrzeb ciała i jednocześnie zbyt gwałtowne wydychanie dwutlenku węgla, w wyniku czego płuca nie są zdolne do utrzymania właściwego poziomu dwutlenku węgla (CO2) w pęcherzykach.

Kiedy poziom CO2 obniża się w wyniku nadmiernego oddychania, następuje chemiczna reakcja, której rezultatem jest utrudnione przenikanie tlenu z krwi do tkanek ciała. W rezultacie tkanki cierpią z powodu głodu tlenowego, mimo iż krew jest bogata w tlen, tkanki cierpiące na niedostatek tlenu nie mogą być zdrowe – występuje podrażnienie i mięśnie gładkie reagują skurczem. Mięśnie gładkie oplatają nasze drogi oddechowe, naczynia krwionośne, arterie i żyły, stanowią także część ścianek jelit.

Głód tlenowy w przypadku istotnych dla życia organów, takich jak na przykład mózg, powoduje pobudzenie w nim ośrodków oddychania i wytworzenie stanu stymulacji oddychania. To z kolei powoduje jeszcze większe przyspieszenie oddechu, którego następstwem jest odczucie tak zwanego „krótkiego oddechu” u osoby, która już i tak oddycha zbyt głęboko. Osoba ta jeszcze bardziej pogłębia oddech, wytwarzając w ten sposób stan biednego kola, ponieważ wydycha coraz więcej CO2. Taki przesadny oddech (hiperwentylacja) prowadzi do takich mechanizmów obronnych organizmu, jak:

  • spazmatyczny skurcz dróg oddechowych,
  • produkcja śluzu w klatce piersiowej, nosie, gardle i uszach
  • stan zapalny (obrzęk) ścianek oskrzeli.

Trening oddechowy Butejko polega kontrolowaniu ilości powietrza, którą się wdycha, dzięki czemu następuje ograniczenie ataków astmy, stopniowa poprawa zdrowia, zmniejszenie ilości zażywanych leków, aż do ich całkowitego odstawienia (za zgodą lekarza).

Obecnie istnieje 9 badań klinicznych potwierdzających skuteczność metody Butejko/ Butejki w radzeniu sobie z astmą.

Alergie, nieżyt nosa

Prof. Butejko odkrył, że alergie i katar sienny cofają się, kiedy pauza kontrolna jest stabilna i wynosi przynajmniej 35 sekund. Kiedy pauza kontrolna wynosi ponad 20 sekund i powoli wzrasta, alergie mają coraz łagodniejszy przebieg.

Główną przyczyną alergii jest niedobór dwutlenku węgla wynikający z nadmiernego oddychania, co powoduje zwiększenie poziomu histaminy w organizmie. Histamina jest substancją wydzielaną przez komórki tuczne podczas wystawienia na alergen. Substancja ta powoduje obrzęk, miejscowe zapalenie i zwężenie oskrzelików. Jest to szczególnie szkodliwe dla osób z katarem siennym (nieżytem nosa) i astmą, gdyż prowadzi do ataków kichania, świszczącego oddechu, kaszlu oraz przyczynia się do powstania błędnego koła nadmiernego oddychania.

Nadmierne oddychanie zaburza także równowagę kwasowo- zasadowa w organizmie. Dwutlenek węgla ma odczyn kwasowy, więc przy hiperwentylacji pH przechyla się w stronę zasadową. Ta zmiana wywołuje wiele zaburzeń w metabolizmie ciała, między innymi przyczyniając się do reakcji alergicznych.

Nadmierne oddychanie wywołuje także osłabienie układu odpornościowego. Metoda Butejki została tak opracowana, by zmniejszyć objętość oddechową i przywrócić oddech do jego fizjologicznej normy. W wyniku tego układ odpornościowy się wzmacnia, a alergie się cofają.

Poprzez spokojne oddychanie mniejszą objętością oddechową:

  • wprowadzisz mniej alergenów do ciała, co przyniesie ci to natychmiastową ulgę ( zwłaszcza jeśli cierpisz na katar sienny), gdyż będziesz wdychał mniej cząsteczek pyłku przy każdym wdechu
  • odciążysz swój układ odpornościowy, przez co reakcja alergiczna się zmniejszy
  • nauczysz się oddychać przez nos, co zwiększy twoją obronę przed alergenami znajdującymi się w powietrzu.

Zapisz się na kurs metody Butejki (Buteyko) on – line i naucz się jak:

  • zmniejszyć objętość oddechową
  • permanentnie przestawić się na oddychanie nosem
  • budzić się rano mając wypoczęte ciało i jasny umysł
  • mieć regenerujący sen
  • mieć więcej energii w ciągu dnia

 

anna-ryczek-epp-bioAnna Ryczek – nauczycielka jogi, pasjonatka pracy nad sobą, instruktorka metody Butejki. Jest absolwentką psychologii na UAM w Poznaniu. Już w czasie studiów zainteresowała się świadomą pracą z umysłem, jogą oraz medytacją (m.in. vipassaną). W 2012 roku ukończyła kurs instruktorski jogi, a rok później poznała metodą Butejki, która stanowi pomost pomiędzy tradycyjną jogą a naukowym podejściem do zdrowego oddychania. Dzięki Metodzie Butejki poradziła sobie z przestymulowanym układem nerwowym, którego przyczyna leżała w nadmiernym oddychaniu. Zafascynowana tym sposobem pracy z oddechem uzyskała dyplom instruktora metody Butejki w klinice Patricka McKeown. Jest tłumaczką pierwszych książek na temat metody Butejki w Polsce pt. „Zamknij usta” oraz „Spokojny oddech, spokojny umysł” P. McKeown. Członek BPI- Buteyko Professionals International. Prowadzi grupowe i indywidualne warsztaty oddechowe. Uczy również aerial i vinyasa jogi, relaksacji i mindfulness. Uwielbia chodzić boso i pływać w morzu.

Anna Ryczek

Prelegent

Anna Ryczek – nauczycielka jogi, pasjonatka pracy nad sobą, instruktorka metody Butejki. Jest absolwentką psychologii na UAM w Poznaniu. Już w czasie studiów zainteresowała się świadomą pracą z umysłem, jogą oraz medytacją (m.in. vipassaną).

Przejdź do paska narzędzi