przewlekłe zmęczenie

Czy oddech może zredukować przewlekłe zmęczenie?

Jeżeli masz problemy z koncentracją, zawroty głowy i częste bóle głowy może to oznaczać, że towarzyszy ci przewlekłe zmęczenie. Nie pozwól, żeby natłok myśli i stałe napięcie cię unieszczęśliwiały. Metoda Butejki i właściwe oddychanie pomogą ci kiedy chroniczne zmęczenie nie daje ci żyć.

Przewlekłe zmęczenie

Przewlekłemu zmęczeniu towarzyszą często: ciężki oddech, ucisk w klatce piersiowej, bóle mięśniowe, trudności oddechowe, bóle głowy, skurcze mięśni oraz poczucie niemocy. Jednocześnie są to klasyczne objawy nadmiernego oddychania, które powoduje niedotlenienie komórek ciała. Związek ten już w zeszłym stuleciu odkrył doktor Butekjo, który poprzez normalizację oddychania naturalnie leczył takie objawy jak zmęczenie, bóle w klatce piersiowej, bóle głowy i osłabienie.

Minikurs oddychania 

i wyciszania umysłu

  • Poznaj podstawy metody Butejki
  • Dowiedz się, na czym polega prawidłowy oddech
  • Zapanuj nad negatywnymi myślami

BEZPŁATNY
4-częściowy kurs oddychania 

metodą Butejki

  • Poznaj podstawy metody Butejki
  • Dowiedz się, na czym polega prawidłowy oddech
  • Zapanuj nad negatywnymi myślami

Związek między zespołem chronicznego zmęczenia a nieefektywnym oddychaniem został rozpoznany także przez innych lekarzy*. Dr Paulley** twierdzi, że „przewlekłe zmęczenie” oznacza w rzeczywistości hiperwentylację.

Kiedy komórki mięśni i inne metabolicznie aktywne tkanki ciała nie otrzymują odpowiedniej ilości tlenu, mitochondria zaczynają wytwarzać energię w procesach anarobowych (bez udziału tlenu) zamiast aerobowych (z udziałem tlenu). Powoduje to zwiększenie poziomu mleczanu w tkankach i we krwi, a wraz z nim pojawia się odczucie słabości, zmęczenia, bólu w mięśniach i klatce piersiowej (serce również otrzymuje mniej tlenu i cierpi na hipoksję). Mózg także jest niedotleniony, a zbyt intensywne oddychanie powoduje dodatkowo nadmierne pobudzenie i podrażnienie komórek nerwowych, co przyczynia się do bólu głowy i stanów niepokoju. Brytyjski kardiolog dr Nixon zauważył podobieństwa między zespołem przewlekłego zmęczenia a chorobą, wcześniej znaną jako zespół wysiłkowy, która dotykała żołnierzy cierpiących na zmęczenie walką.

Wielu pacjentów cierpiących na zespół chronicznego zmęczenia doświadcza najsilniejszych objawów we wczesnych godzinach porannych (Togo et al, 2008; Guilleminault et al, 2008).

*Rosen SD, King JC, Wilkinson JB, Nixon PG, Is chronic fatigue syndrome synonymous with effort syndrome? Journal of the Royal Society of Medicine, 1990 Dec; 83(12): 761-764.

**Paulley JW, Hyperventilation, Recent Progress in Medicine 1990 Sep; 81(9): 594-600.

Odzyskaj spokój umysłu – kurs oddechowy Butejko połączony z treningiem uważności (mindfulness)

Naucz się jak:

  • spokojnie oddychać i zmniejszać objętość oddechową
  • wyciszać umysł
  • rozluźniać ciało
  • panować nad swoimi objawami
  • jak być obecnym tu i teraz
  • jak cieszyć się z życia

 

anna-ryczek-epp-bioAnna Ryczek – nauczycielka jogi, pasjonatka pracy nad sobą, instruktorka metody Butejki. Jest absolwentką psychologii na UAM w Poznaniu. Już w czasie studiów zainteresowała się świadomą pracą z umysłem, jogą oraz medytacją (m.in. vipassaną). W 2012 roku ukończyła kurs instruktorski jogi, a rok później poznała metodą Butejki, która stanowi pomost pomiędzy tradycyjną jogą a naukowym podejściem do zdrowego oddychania. Dzięki Metodzie Butejki poradziła sobie z przestymulowanym układem nerwowym, którego przyczyna leżała w nadmiernym oddychaniu. Zafascynowana tym sposobem pracy z oddechem uzyskała dyplom instruktora metody Butejki w klinice Patricka McKeown. Jest tłumaczką pierwszych książek na temat metody Butejki w Polsce pt. „Zamknij usta” oraz „Spokojny oddech, spokojny umysł” P. McKeown. Członek BPI- Buteyko Professionals International. Prowadzi grupowe i indywidualne warsztaty oddechowe. Uczy również aerial i vinyasa jogi, relaksacji i mindfulness. Uwielbia chodzić boso i pływać w morzu.

Anna Ryczek

Prelegent

Anna Ryczek – nauczycielka jogi, pasjonatka pracy nad sobą, instruktorka metody Butejki. Jest absolwentką psychologii na UAM w Poznaniu. Już w czasie studiów zainteresowała się świadomą pracą z umysłem, jogą oraz medytacją (m.in. vipassaną).

>
Przejdź do paska narzędzi