Jak oddech może wpływać na nadciśnienie?

Masz nadciśnienie i wysokie tętno? Często doświadczasz palpitacji serca, a w czasie wysiłku czujesz ucisk w klatce piersiowej? Niepokoi cię stan zdrowia twojego układu krążenia? Sprawdź jak może ci pomóc Metoda Butejki.

Nadciśnienie, tachykardia

Ćwiczenia oddechowe Butejko (Buteyko) to doskonały sposób na zwiększenie poziomu tlenku azotu. Gaz ten stanowi skuteczną obronę przed zwężeniem naczyń krwionośnych i naturalnie obniża ciśnienie krwi, zapobiegając chorobom sercowo – naczyniowym.

Minikurs oddychania 

i wyciszania umysłu

  • Poznaj podstawy metody Butejki
  • Dowiedz się, na czym polega prawidłowy oddech
  • Zapanuj nad negatywnymi myślami

BEZPŁATNY
4-częściowy kurs oddychania 

metodą Butejki

  • Poznaj podstawy metody Butejki
  • Dowiedz się, na czym polega prawidłowy oddech
  • Zapanuj nad negatywnymi myślami

Tlenek azotu (NO), który czasem określany jako „cząsteczka życia”, jest produkowany w naczyniach krwionośnych w i zatokach przynosowych. Działanie NO polega na:

  • zmniejszeniu „lepkości” ścian naczyń krwionośnych. Umożliwia to swobodny przepływ krwi i zapobiega gromadzeniu się złogów tłuszczu i cholesterolu.
  • rozluźnieniu mięśni gładkich, co umożliwia rozszerzenie naczyń krwionośnych.

Kiedy naczynia krwionośne są rozszerzone, krew może swobodnie przepływać w organizmie, co pozwala na utrzymanie jej prawidłowego ciśnienia. Bez tlenku azotu zwiększa się „lepkość” ścian naczyń krwionośnych, przez co odkładają się w nich złogi tłuszczowe, prowadząc do ograniczenia przepływu krwi. Blokada ta zwiększa ciśnienie krwi, gdyż serce zmuszone jest wówczas do wytężonego pompowania krwi w ciele, co z kolei zmniejsza dotlenienie serca, wywołując bóle klatki piersiowej i inne objawy naczyniowo – sercowe. Jeśli złogi tłuszczu będą się swobodnie gromadzić mogą po pewnym czasie zacząć się kruszyć i przemieszczać ze ścian naczyń krwionośnych tworząc skrzep. Skrzepy te mogą wywołać katastrofalne skutki jeśli zablokują naczynia krwionośne doprowadzające krew do mózgu czy serca. Jeśli organy te zostaną pozbawione dostępu tlenu może mieć miejsce atak serca lub wylew.

Trening oddechowy

Poza podniesieniem poziomu tlenku azotu w organizmie trening oddechowy Butejko przyczynia się także do relaksacji umysłu, aktywując układ parasympatyczny w ciele i obniżając skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi, tętno i częstotliwość oddechów. Dzieje się tak bez stosowania leków czy interwencji medycznej. Ćwiczenia powolnego i zredukowanego oddychania są bardzo skuteczne w redukowaniu wysokiego ciśnienia, stresu i niepokoju.

Badanie opublikowane w dzienniku medycznym Hypertension Research* wykazało, że osoby z wysokim ciśnieniem doświadczają silniejszej reakcji na stres. Wzięło w nim udział 115 osób, które poddano takim zadaniom jak: obliczenia arytmetyczne w głowie, myślenie o czymś nieprzyjemnym, wpatrywanie się w jeden punkt i łapanie spadającego przedmiotu. U badanych z wysokim ciśnieniem krwi w wyniku tych aktywności wystąpił o wiele większy wzrost częstotliwości oddechu, podniesienie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego w porównaniu z osobami z niższym ciśnieniem.

Ponieważ stres jest ogromnym czynnikiem podnoszącym ciśnienie, a osoby z wysokim ciśnieniem wykazują silniejszą reakcję na stresujące wydarzenia, każdy kto ma wyższe ciśnienie powinien zainteresować się treningiem oddechowym metody Butejki (Buteyko), by obniżyć ciśnienie krwi, poziom stresu i uniknąć komplikacji zdrowotnych.

*Chang, Nitric Oxide, the Mighty Molecule: Its Benefits for Your Health and Well-Being. 1st ed. Mind Society; 2012. str.64-65.

Zapisz się na kurs metody Butejki (Buteyko) i naucz się jak:

  • zmniejszyć objętość oddechową
  • permanentnie przestawić się na oddychanie nosem
  • budzić się rano mając wypoczęte ciało i jasny umysł
  • mieć regenerujący sen
  • mieć więcej energii w ciągu dnia

anna-ryczek-epp-bioAnna Ryczek – nauczycielka jogi, pasjonatka pracy nad sobą, instruktorka metody Butejki. Jest absolwentką psychologii na UAM w Poznaniu. Już w czasie studiów zainteresowała się świadomą pracą z umysłem, jogą oraz medytacją (m.in. vipassaną). W 2012 roku ukończyła kurs instruktorski jogi, a rok później poznała metodą Butejki, która stanowi pomost pomiędzy tradycyjną jogą a naukowym podejściem do zdrowego oddychania. Dzięki Metodzie Butejki poradziła sobie z przestymulowanym układem nerwowym, którego przyczyna leżała w nadmiernym oddychaniu. Zafascynowana tym sposobem pracy z oddechem uzyskała dyplom instruktora metody Butejki w klinice Patricka McKeown. Jest tłumaczką pierwszych książek na temat metody Butejki w Polsce pt. „Zamknij usta” oraz „Spokojny oddech, spokojny umysł” P. McKeown. Członek BPI- Buteyko Professionals International. Prowadzi grupowe i indywidualne warsztaty oddechowe. Uczy również aerial i vinyasa jogi, relaksacji i mindfulness. Uwielbia chodzić boso i pływać w morzu.

Anna Ryczek

Prelegent

Anna Ryczek – nauczycielka jogi, pasjonatka pracy nad sobą, instruktorka metody Butejki. Jest absolwentką psychologii na UAM w Poznaniu. Już w czasie studiów zainteresowała się świadomą pracą z umysłem, jogą oraz medytacją (m.in. vipassaną).

>
Przejdź do paska narzędzi