o rety! wakacje!

O rety! Wakacje! – czyli odpocznij jak Wiking

Wybierasz się na urlop i wyobrażasz sobie, że wszystko będzie idealnie: słońce będzie grzało, napełnisz się energią, nasycisz smakołykami, w końcu znajdziesz czas na dokończenie książki, rozmowy z partnerem i delektowanie ciszą? A tu już pierwszego dnia urlopu wszystko zaczyna się rozjeżdżać – dzieci się kłócą, Tobie siada nastrój, deszcz pada z nieba i nie działa Wi-Fi… Co wtedy? Trzy rady od ekspertów, na co warto zwrócić uwagę podczas wakacji.

Po pierwsze: Pochwała niedoskonałości

Jak by to było – nic nie musieć na wakacjach? Pozwolić sobie na to, by mieć gorszy humor, pokłócić się z mężem/żoną, zachorować (co zresztą zdarza się dość często: spada poziom adrenaliny i organizm w końcu sobie odpuszcza)? Wbrew pozorom taki luz może być najlepszym prezentem, jaki możesz sobie zafundować podczas urlopu. Bo jeśli nic nie musisz, nie masz też wygórowanych oczekiwań, napięcie się rozpuszcza i pojawia…wolność wyboru, chęć eksperymentowania, pozwalania sobie na coś, co wykracza poza ściśle ustalony plan, mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, managerka Instytutu Rozwoju Osobistego Euphonia.

​Po drugie: Różnorodność, czyli odpoczynek szyty na miarę​

Warto pamiętać, że każdy odpoczywa inaczej.  „Jeśli mieszkasz w mieście”, radzi Bonar-Sadulska , „warto postawić na kontakt z naturą i ciszę, ale przede wszystkim – na różnorodność doświadczeń – nie każdemu służy lenistwo, tak jak i nie każdy sprawdza się w sportowym rytmie wakacji”. Dlatego kilka pierwszych dni wolnych warto spędzić na wsłuchiwaniu się w siebie, zamiast na gorączkowej realizacji planu. Może wtedy właśnie uda Ci się sprawdzić, co Ciebie bawi, rozluźnia, co Ci sprawia przyjemność teraz?

Idealnie, jeśli uda Ci się zostawić w domu laptopa i komórkę. Poza tym: bez dodatkowych bodźców i rozpraszaczy znacznie łatwiej usłyszeć siebie, swoje potrzeby i tęsknoty, zobaczyć automatyczne, niesłużące nam wzorce zachowań, a dzięki temu doznać naprawdę głębokiego resetu, podkreślają ekspertki w obszarze komunikacji bez przemocy Marta Kułaga i Ewa Daroszewska.

​Po trzecie: Zabierz wakacje do domu

Jedno jest pewne: Urlop to idealny czas, by zdecydować, jak zapewniać sobie wakacje na co dzień. Może będzie to świadome oddychanie czy też inna forma medytacji, może mały codzienny nawyk dbania o swoją energię i spędzania czasu na czymś, co sprawia Ci przyjemność. Jak się za to zabrać? Poniżej kilka pomysłów na początek:

1. Odpoczywaj jak Wiking

„Budowanie momentów zatrzymania sprawia, że możemy wracać do aktywności w adekwatny sposób”, podkreśla Michał Godlewski, twórca Instytutu Terapii Oddechem. Doskonale zdawali sobie z tego sprawę Wikingowie. Dlatego każdy mężczyzna miał prawo przynajmniej raz w życiu wziąć wolne nawet na pół roku, by odbudować siły. A najlepsze jest to, że wiedząc co nieco o oddechu, teraz możesz zafundować sobie taką przerwę Wikinga nie raz w życiu, ale nawet kilka razy dziennie. Jak? Szczegóły w wywiadzie z Michałem.

2. Zaciekaw się sobą

Marta Obrycka, zen coach, zachęca do tego, by nie tylko zaciekawić się tym, co Cię odpręża i sprawdzić, jaka godzina jest dla Ciebie najbardziej optymalna na relaks, ale i zobowiązać się przed samym sobą do wprowadzania w konkretnych godzinach właśnie momentów odpuszczenia i wyciszenia. Dzięki temu wypoczynek będzie Twoim codziennym nawykiem.

3. Cykl mocy

Jeszcze innym sposobem, by odpoczywać efektywniej – tylko dla kobiet – może być uważna obserwacja swojego cyklu miesięcznego. Jak motywacja wewnętrzne wiąże się z okresem, zdradza coach i seksuolożka Sylwia Bogucka.

 Niezależnie od tego, którą metodę na wypoczynek wybierzesz, jedno jest pewne, jak to zwykli mawiać Chińczycy: każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Jaki będzie Twój? 🙂

Kinga Kubiak-Święcicka

Redaktor

Kinga Kubiak-Święcicka – od 13 lat ćwiczy jogę, od 5 – uczy joginów na różnym poziomie zaawanasowania, z dużą uważnością na wady postawy. W praktyce nauczania wykorzystuje metody relaksacji autogennej według Schulza i Jacobsona.

Przejdź do paska narzędzi