Mindfulness podstawowe zasady

Mindfulness – podstawowe zasady

Mindfulness, uważność, medytacja to tematy, o których coraz częściej pisze się i mówi, nie tylko w mediach ale też na spotkaniach firmowych czy w codziennych rozmowach ze znajomymi i bliskimi.

Joanna Nogaj

Nic w tym dziwnego. W zabieganym, zapracowanym świecie nowych technologii szukamy skutecznych metod pomagających radzić sobie ze stresem, problemami emocjonalnymi, wypaleniem zawodowym, brakiem poczucia sensu czy choćby zwykłym zmęczeniem.

Mindfulness jest metodą, której współcześni naukowcy poświęcają wiele uwagi. Niezliczone badania potwierdzają jej ogromną skuteczność w poprawie samopoczucia i zdrowia.

Mindfulness po polsku zwana uważnością, to stan, w którym jesteśmy w pełni obecni w naszym aktualny doświadczeniu i obserwujemy je bez oceniania.

Po to, by stać się bardziej uważnym musimy tę uważność w sobie rozwijać, a wręcz trenować.

Robimy to na dwa sposoby – po pierwsze poprzez intencjonalne bycie bardziej uważnym w życiu codziennym np. podczas jedzenia, sprzątania, prowadzenia samochodu, spaceru z psem. Po drugie ćwiczymy uważność poprzez medytacje. Medytacje to podstawowe narzędzie rozwijania i podtrzymywania uważności. Warto zapisać się na trening uważności, podczas którego certyfikowany nauczyciel krok po kroku zapozna was z tą metodą. Można też próbować zacząć praktykować uważność samemu, z książką czy płytą.

Poniżej przedstawiam wam kilka podstawowych zasad Mindfulness, które pomogą wam w rozwijaniu uważności w swoim życiu.

Świadomość

Nie można być uważnym nieświadomie. Uważność rozwija samoświadomość. Gdy jesteśmy uważni jesteśmy w pełni świadomi naszych stanów emocjonalnych, myśli i emocji.

Tu i teraz

Mindfulness to bycie w pełni obecnym w aktualnym doświadczeniu, życie w danej chwili.

Co to oznacza? To na przykład odbieranie rzeczywistości wszystkimi zmysłami, jak jesz jabłko to delektuj się nim. Poczuj jego smak, zapach, temperaturę, kruchość bądź miękkość, słuchaj chrupania.

Jak słuchasz muzyki, to skup się na tej czynności. Nie wybiegaj w przyszłość, nie rozmyślaj o przeszłości. Bądź obecny w danej chwili.

Akceptacja

Bycie uważnym zakłada akceptowanie rzeczy takimi jakimi są w tym momencie. Bez próby ich zmieniania, negowania, uciekania od nich. Te próby nazywamy oporem. W Mindfulness mówimy, że jeśli spotyka nas coś trudnego to opieranie się temu sprawia nam tylko dodatkowy ból i pogłębia cierpienie.

Akceptacja nie zakłada bierności, tylko zmianę wychodzącą z pełnej świadomości tego, jak się sprawy mają.

Życzliwość

Rozwijając uważność staramy się też rozwijać życzliwość. Czasami w życiu spotykają nas różne trudności i stres. Życzliwe podejście do nich pomaga nam lepiej troszczyć się o siebie i innych. Dzięki temu możemy rozwijać współczującą postawę, która pomoże nam łatwiej przejść przez życiowe problemy.

Odpuszczanie

Praktykuj nieprzywiązywanie się do myśli, idei czy prób kontrolowania rzeczywistości. Zauważaj kiedy na siłę starasz się coś zmienić, kiedy jesteś krytykancki czy działasz nawykowo. Staraj się wówczas trochę poluzować i odpuścić. Porzucić nawykowe myśli, emocje i reakcje. Dzięki temu zyskasz więcej przestrzeni na świadome działania.

Zwolnienie

Uważność to tryb bycia, nieuważność związana jest z tzw. trybem działania, kiedy to działamy automatycznie. Praktykując Mindfulness trzeba czasami zwolnić, czy wręcz zatrzymać się. Chociażby po to, by móc się w spokoju rozejrzeć, przyjrzeć się temu, jak się sprawy mają. Kiedy pędzimy samochodem, trudno nam dostrzec mijane krajobrazy, migają one i znikają bardzo szybko. Kiedy zwolnimy, możemy zauważyć więcej detali, czy dać się zachwycić pięknem mijanego krajobrazu lub tęczą na niebie.

Dyscyplina

Nauka uważności to trening. Nazywany również ćwiczeniem mięśnia uważności. Do tego potrzebna jest powtarzalność. Często mówi się o tym, że nie tak bardzo ważna jest długość medytacji a systematyczność w praktyce. Lepiej wykonywać codziennie 10 minut medytacji niż raz w tygodniu medytować przez godzinę. Dyscyplina pomaga nam też wtedy, kiedy pojawia się opór, niechęć, kiedy jest nam trudno „wysiedzieć” w medytacji. Przywołanie korzyści wynikających z długotrwałej praktyki może być wówczas pomocne, ale najważniejsze jest to by ćwiczyć, nie ważne jak się czujesz i ile masz spraw do zrobienia, usiądź choćby na krótką chwilę do medytacji.

Nie osądzaj

Będąc uważnymi staramy się obserwować naszą rzeczywistość bez osądzania. Jest to trudny proces, gdyż niejako naturalnym stanem naszego umysłu jest etykietowanie. Staraj się po prostu być świadomym tego, że twój umysł osądza czy krytykuje. Pamiętaj o akceptacji.

Umysł nowicjusza

W mojej książce „ODstresOWNIK. Mała Księga Spokoju” proponuję ćwiczenie, które nazwałam UFO. Polega ono na tym, aby przez jeden dzień zachowywać się jak przybysz z obcej planety, który pierwszy raz odwiedza ziemię. Umysł nowicjusza to spojrzenie na świat nowymi, wolnymi od nawyków oczami. Pozwól sobie na to, aby świat cię zadziwił!

Mam nadzieję, że pełna nowych odkryć będzie również twoja praktyka uważności.

Zdjęcie profilowe Joanna Nogaj

Joanna Nogaj

Trener
Przejdź do paska narzędzi