Jak oddycha społeczność Strefy Rozwoju?

Mała grupa mistrzów, ale też wiele do zrobienia. Taki jest wniosek z testu oddechowego, w którym wzięło udział ponad 1000 członków społeczności Strefy Rozwoju.

Jak widać na powyższym wykresie (i z czego ogromnie się cieszymy), jest w naszej społeczności już kilku oddechowych mistrzów, którzy aspirują do 60-sekundowego “złotego standardu” Butejki. Ale widać też, że w wielu wypadkach jest jeszcze sporo miejsca na poprawę. A gra jest warta świeczki. Wszak nawet pauza kontrolna 20-40 sek., jak podkreśla instruktorka metody Anna Ryczek, wskazuje na potencjalne problemy zdrowotne w przyszłości. “PK poniżej 40 sekund jest bankructwem oddechowym. Wyobraź sobie, że z każdą transakcją tracisz jeden grosz. Przy 17000 transkacji na dobę (tyle razu średnio oddychamy w przeciągu 24 godzin) to już jest poważna suma”, podkreśla ekspertka i zachęca do oszczędności oddechowych.”

Obejrzyj webinar z Patrickiem McKeownem

Pauza kontrolna: Już 5 sekund robi różnicę

Dla przypomnienia: Pauza kontrolna jest wskaźnikiem poziom dwutlenku węgla w organizmie. Krótszy czas PK to obniżony poziom CO2. Jak wyjaśniają adepci metody Butejko, każdy 5-sekundowy wzrost CP daje nam więcej energii w ciągu dnia i większą wytrzymałość podczas ćwiczeń. W szczególności:

  • 40-60 sekund – oznacza zdrowy, naturalny rytm oddychania i wyśmienitą sprawność fizyczną.
  • 20-40 sekund – może się wiązać ze średnim upośledzeniem oddychania, umiarkowaną tolerancją ćwiczeń fizycznych oraz potencjalnymi problemami zdrowotnymi w przyszłości.
  • 10-20 sekund – PK poniżej 20 sekund to niepokojący sygnał. Może wskazywać na znaczne upośledzenie oddychania oraz niską tolerancję ćwiczeń fizycznych. Zalecenie: trening oddychania przez nos oraz zmianę trybu życia (warto zwrócić uwagę na dietę, nadmiar stresu, alkoholu, itp.).
  • Poniżej 10 sekund – tak krótka pauza kontrolna może być oznaką poważnego upośledzenia oddychania, bardzo niskiej tolerancję ćwiczeń oraz wiązać się z przewlekłymi problemami zdrowotnymi. Zalecenia: Warto skonsultować się ze specjalistą metody Butejki.

Ćwiczenie: Wiele wstrzymań oddechu

Jak podkreśla Anna Ryczek, czasem niewiele trzeba, żeby w krótkim czasie znacznie poprawić jakość swojego oddychania. Na ataki paniki, kaszlu, duszności i trudności w oddychaniu zaleca wiele krótkich wstrzymań oddechu:

Instrukcja
1. Weź mały wdech, wydech i wstrzymaj oddech na 5 sekund
2. Oddychaj swobodnie przez 10 sekund
3. Powtarzaj cykl, aż odzyskasz kontrolę nad oddechem.

Ta prosta praktyka nie tylko potrafi być zaskakująca skuteczna przy najprzeróżniejszych wyzwaniach oddechowych, ale jest też zupełnie bezpieczna. Można wykonywać nawet 1000 razy dziennie i nie ma żadnych skutków ubocznych, podkreśla instruktorka metody.

Więcej informacji w kursie metody Butejko.

Adam de Nisau

Redaktor

Adam de Nisau, Executive Inspiration Officer, Strefa Rozwoju. Od ponad 15 lat w praktyce eksploruje – jako czytelnik i królik doświadczalny – tematy związane z produktywnością, psychologią pozytywną, pracą z ciałem i mindfulness. W ramach webinarów Strefy Rozwoju przeprowadził wywiady z kilkudziesięcioma ekspertami z obszaru rozwoju osobistego, testując wiele z ich wskazówek na własnej skórze.

Przejdź do paska narzędzi