Harmonia myśli i uczuć na co dzień – jak praktykować koherencję serca

Zatrzymaj się na chwilę, uspokój myśli i emocje. A teraz wyobraź sobie, że możesz codziennie osiągać stan spokoju i harmonii, nawet w obliczu najbardziej wymagających sytuacji życiowych. Jak to zrobić? Dzięki regularnej praktyce koherencji serca. 

Rytm serca ma ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego systemu nerwowego, na myśli i emocje. W stanie koherencji serca korzystasz z pełni swoich możliwości. Doświadczasz lekkości i wewnętrznej harmonii. Twoje myśli i emocje są zbalansowane. Jednocześnie czujesz się pełen energii. W poniższym ćwiczeniu sprawdź sam, jak w zaledwie 10 minut możesz dotrzeć do tego karmiącego stanu…

 

To praktyka dla Ciebie, jeśli:
– chcesz sobie szybko pomóc, gdy doświadczasz napięcia, frustracji, irytacji, niepokoju i złości
– chcesz poczuć spokój w swoim sercu – w przenośni i dosłownie
– chcesz pozytywnie wpłynąć nie tylko na siebie ale i na swoje otoczenie
– szukasz regularnej, prostej praktyki, która jest sprawdzona i możesz robić ją wszędzieKorzyści:
– utrzymujące się pozytywne emocje
– wysoki poziom stabilności emocjonalnej i umysłowej
– harmonia między myślami i uczuciamiCzas: 10 minut dziennie
Minimalna zalecana dawka: na początek tydzień (a potem kontynuacja) 🙂

Ćwiczenie – praktykowanie koherencji serca

  1. Skupienie na sercu.
    Skup uwagę na obszarze wokół twojego serca, w środku klatki piersiowej. Możesz położyć rękę na tym obszarze, jeśli potrzebujesz lepiej go poczuć.
  2. Oddychanie sercem.
    Oddychaj normalnie, stopniowo pogłębiając oddech. Poczuj, jak powietrze przepływa przez twoje serce w trakcie każdego wdechu i wydechu. Kontynuuj, aż znajdziesz swój naturalny, wewnętrzny rytm oddechu, który sprawia, że czujesz się dobrze.
  3. Odczuwanie serca.
    Utrzymuj skupienie na powietrzu obmywającym twoje serce przy każdym wdechu i wydechu. Zaproś przyjemne uczucie.Pomoże ci przywołanie w pamięci :
  • wydarzenia, dzięki któremu poczułeś się dobrze,
  • miejsca, które napełnia cię spokojem i dodaje ci energii,
  • obrazu przyjaciela, kogoś kochanego lub twojego ulubionego zwierzęcia domowego.

To najważniejszy krok. Poświęć na to tyle czasu, ile potrzebujesz.

Jak się teraz czujesz? 

Metoda osiągania koherencji serca jest popularna m.in. wśród sportowców – pomaga zapobiegać utracie energii i poczuciu dyskomfortu emocjonalnego i fizycznego. Jest prosta, więc możesz się jej szybko nauczyć i korzystać z niej na co dzień.

 

Ty a koherencja serca Koherencja serca w firmie
​Według badań (z udziałem osób z niewydolnością serca) przeprowadzonych na Uniwersytecie Stanforda, po sześciu tygodniach regularnej praktyki stanu koherencji serca:

– poziom stresu spada o 22%
– depresji o 34%
– stan fizyczny poprawia się o 14%
(W grupie kontrolnej poziom wszystkich tych wskaźników się pogorszył.)

​Badania przeprowadzone na kadrze kierowniczej dużych przedsiębiorstw pokazują, jak ćwiczenie koherencji serca w ciągu 3 miesięcy zmniejsza objawy stresu, takie jak:

– poczucie wewnętrznego napięcia (z 41% do 6%),
– bezsenność (z 34% do 6%),
– zmęczenie (z 50% do 12%),
– bólów krzyża (z 30% do 6%).

———————–

Źródła:

Strona internetowa Instytutu HeartMath

Książka Zdrowiej! Pokonaj lęk stres i depresję, dr Servan-Schreiber David.

Sprawdź, jak w ćwiczeniu koherencji serca może pomóc Ci biofeedback.

Olga Lidia Kozłowska

Psycholog

Psycholog skupiona na temacie głosu. Od 2011 roku prowadzę warsztaty głosowe skoncentrowane na głosie jako sposobie ekspresji oraz poznania siebie. Miałam doświadczenia z śpiewem tradycyjnym, chóralnym i improwizacją. Współpracowałam z Akademią Efektywnej Komunikacji Moovdobrze w Warszawie, StrefaRozwoju.

>
Przejdź do paska narzędzi