gwiżdż na upał cover

Gwiżdż na upał!

Marzyły Ci się egzotyczne wakacje? Proszę bardzo: upały przyszły do Polski. Okazuje się jednak, że jako mieszkańcy tej szerokości geograficznej nie jesteśmy do nich przystosowani i nie znosimy ich najlepiej. Co jeść, jak oddychać i ćwiczyć, gdy ledwie zipiesz z gorąca? Radzą joginki Basia Baczkura i Kasia Bem, specjalista od metody Wima Hofa Marcin Petrus i ekspertka od zdrowego żywienia, autorka książek Karolina Szaciłło.

1.​Oddychaj przez … trąbkę z języka

​W pranajamie, starohinduskim systemie oddychania, znajdą się takie oddechy, które przyjdą z pomocą, gdy jest ciepło. Ważne jest, by wydłużać w nich wydech, bo to wycisza (wychładza) układ nerwowy.
Dwa oddechy o takich właściwościach to:

  • chandra bhedana pranajama,
  • oddech sitali. 

Jak wykonać ten ostatni radzi Basia Baczkura, właścicielka szkoły jogi AdiSzakti, nauczycielka jogi kundalini:

 2. Zachowaj zimną krew

Jeśli chcesz poćwiczyć, ćwicz łagodnie. Dobrym pomysłem mogą być wybrane ćwiczenia jogi – głównie takie,w których serce jest poniżej kręgosłupa (jak u zwierząt – jest więc podobnie jak u nich mniej obciążone), a głowa – podparta. Podparcie czoła uspokaja i wycisza system nerwowy. Dlatego podczas upałów dobre są takie ułożenia, w których skłaniamy się do przodu z podparciem głowy. Można nawet po prostu usiąść skrzyżnie na podłodze i oprzeć czoło na siedzisku krzesła.

Kasia Bem, nauczycielka jogi i medytacji radzi także, by delikatnie wyginać się do tyłu i postawić na skręty w obrębie tułowia, bo schładzają one krew. A ćwiczenia kończyć leżeniem z tyłami nóg na ścianie (Viparita Karani), co odciąża układ żylny i znosi ewentualną opuchliznę.

 3. Idź na saunę, to nie żart!:)

Dzięki regularnemu saunowaniu uodparniasz swój organizm na ekstremalne temperatury i lepiej znosisz zarówno ciepło, jaki i zimno. I choć sauna w powszechnej praktyce jest raczej rozrywką zimową, warto się do niej wybrać także latem. Po wyjściu – odczujesz ulgę. Dlaczego? Wyjaśnia Marcin Petrus, specjalista od metody Wima Hofa: Po prostu zmienia się mindset. Nagle widzimy, że to ciepło które jeszcze przed chwilą było nieznośne, jest do wytrzymania.
A do tego – podobnie jak przy wykorzystaniu ekstremalnie niskich temperatur – nasz system krwionośny staje bardziej elastyczny i wydajny, więc lepiej radzi sobie z akceptacją tropików:)

4. Ciepła woda lepsza niż lodowata

Receptory na języku wykrywają wyższą temperaturę i w ten sposób informują organizm, żeby zaczął się pocić, by pozbyć się niepotrzebnego ciepła.

Karolina Szaciłłoekspertka od zdrowego żywienia i autorka kilku publikacji na ten temat,współwspółautorka m.in. bestselleru Jem (to, co) kocham i chudnę, tłumaczy dlaczego ciepłe napoje są w upał efektywniejsze niż zimneGdy do rozgrzanego ciała wlejesz zimny płyn, organizm zużyje tyle energii, aby go podgrzać i wyrównać różnicę temperatur, że w efekcie zamiast ochłody poczujesz osłabienie.

Co więcej – dodaje Karolina – Woda ma także właściwości moczopędne i jeśli tylko ją pijemy, nawet w dużych ilościach, równie dużo wydalamy i bilans może być niekorzystny. Polecamy ciepłą (ale nie gorącą) wodę z odrobina soku z cytryny i szczyptą nierafinowanej soli (np. himalajskiej). Termos z tak przygotowaną wodą możesz nosić zawsze przy sobie.”

5. Nie omijaj soli

W powszechnym przekonaniu, sól zatrzymuje wodę w organizmie. No i dobrze, na zdrowie! Podczas upału może się nam ten nadmiar przydać:) Karolina Szaciłło na upały proponuje: Do wody dobrze jest dodać trochę nierafinowanej soli (najlepiej himalajskiej). Można też pod język włożyć kryształek soli morskiej lub himalajskiej i przez niego popijać wodę.

Można też wypić słodko – słoną lemoniadę. Jak ją zrobić?

 6. Jedz owoce i pij warzywa:)

Jedz dużo owoców – mają dużo wody i są słodkie. Jak mówi Karolina Szaciłło, zgodnie z Ajurwedą słodki jest świetnym smakiem na upał, bo wychładza organizm, podobnie jak smak gorzki i cierpkiGenialnym „wychładzaczem” jest kokos – mleko kokosowe, wiórki, woda kokosowa, olej kokosowy. Wieczorem można zjeść miskę zupy warzywnej lub wywaru warzywnego, bo zapewni nam równowagę sodowo – potasową i odpowiednie nawodnienie komórek, a tym samym pomoże pozbyć się obrzęków. Obrzęki wynikają właśnie z odwodnienia! Komórki zatrzymują wodę, kiedy są odwodnione – dodaje specjalistka.

​7. Wejdź do lodu

Choć morsowanie kojarzy się raczej z zimą, ten intuicyjny sposób wychładzania ciała poprzez zimne prysznice czy lodowe kąpiele sprawdzi się także przy wysokich temperaturach.
Jak z uśmiechem tłumaczy Marcin Petrus: Latem nikt nie myśli o lodowatych kąpielach, bo nikomu się nie chce inwestować w kilogramy lodu:)

Więcej o korzyściach z ekstremalnych temperatur dowiesz się z artykułu: Bądź zimny albo gorący – to źródło odporności i energii do działania!

​8. No i oczywiście!

 

Więcej o wodzie znajdziesz w strefowych artykułach:

Masz swoje sposoby na upał? Podziel się z nami pod tym tekstem lub na naszym profilu na FB!

Zdjęcie profilowe Kinga Kubiak-Święcicka

Kinga Kubiak-Święcicka

Redaktor

Kinga Kubiak-Święcicka - od 13 lat ćwiczy jogę, od 5 - uczy joginów na różnym poziomie zaawanasowania, z dużą uważnością na wady postawy. W praktyce nauczania wykorzystuje metody relaksacji autogennej według Schulza i Jacobsona. Absolwentka studiów Joga i relaksacja, Wydział Rehabilitacji na AWF Warszawa, kursów weekendowych Lesława Kulmatyckiego i kursu mindullness według metodologii Johna Kabat Zinna.

Przejdź do paska narzędzi