Emocjonalne AIKIDO

Emocjonalne AIKIDO, czyli jak zawrzeć przymierze z emocjami w trzech prostych krokach

Czy wiesz, że negatywne emocje nie istnieją? I wszystkie – bez wyjątku- gdy są przyjęte, zaakceptowane i odpowiednio spożytkowane – stają się potężnym motywatorem do kreatywnego działania. Poznaj trzy proste kroki do wydobycia transformującej energii z każdej emocji, której doświadczasz w życiu.

Aby pobrać MP3 „Emocjonalne AIKIDO” na dysk, kliknij w przycisk Zamów bezpłatnie.

Dodaj do koszyka

Nazwa
Dostęp do MP3: Emocjonalne AIKIDO
Anuluj

Emocje pełnią w naszym życiu wiele różnorodnych funkcji. Motywują i ukierunkowują do konkretnych działań, organizują zdobywane doświadczenia, a także sposób postrzegania siebie i innych. Sygnalizują szczególnie ważne momenty i sytuacje, regulują interakcje społeczne i pokazują, co naprawdę czujemy i zamierzamy. Stanowią potężną siłę, z którą nie każdy potrafi sobie poradzić – niektórzy dają się jej nieświadomie ponosić, inni się od niej odcinają, co z czasem może powodować do różnego rodzaju dolegliwości fizycznych i psychicznych. Jak czerpać z emocji energię do konstruktywnego działania radzi psycholog, socjolog, coach i trener dr Lidia D. Czarkowska – autorka koncepcji emocjonalnego AIKIDO.

Emocjonalne AIKIDO

1. Zauważ ciszę przed burzą

Kluczem do zrozumienia własnych emocji jest zatrzymanie się, zanim pozwolisz się ponieść emocjonalnej fali. Wtedy bowiem będzie już za późno na konstruktywne myślenie. Postaraj się nazwać tzw. emocje pierwszego rzędu, bezpośrednio poprzedzające wybuchy wściekłości, takie jak np. strach lub bezsilność. Dzięki ich zdefiniowaniu można próbować odpowiednio ukierunkować działania, tak by zapobiec atakowi furii.  

2. Zrozum posłańca  

Zauważenie emocji pierwszego rzędu umożliwia zastanowienie się nad przekazami, jakie niosą. Gniew może np. informować o naruszeniu Twoich wartości, zasad lub granic i wzywać do podjęcia działań w celu ich ochrony, a wstręt ostrzega przed czymś szkodliwym, co powinno się odrzucić. Warto docierać do indywidualnych komunikatów, które niosą konkretne emocje, ponieważ stanowią one punkt wyjścia do często ukrytych problemów powodujących wybuchy złości.

3. Działaj zgodnie z wewnętrznym kompasem

Odczytanie komunikatów niesionych przez emocje pierwszego rzędu umożliwia podjęcie konstruktywnych działań transformujących. Na przykład kiedy już zdefiniujesz, że frustracja, którą odczuwasz,  jest oznaką braku pożądanych rezultatów, możesz zmienić metodę działania, zwiększyć zaangażowanie lub porzucić dotychczasowy, być może już nieaktualny, cel. Z kolei ostrzegające przed nadciągającym niebezpieczeństwem lęk i strach możesz – zamiast pozwalać im rosnąć w siłę i paraliżować – wykorzystać jako punkt wyjścia do zwiększenia czujności, podjęcia działań w celu odzyskania poczucia bezpieczeństwa lub zwiększenia poziomu… zaufania.

Emocjonalne AIKIDO

Poznaj sposoby na życie szczęśliwych ludzi! Weź udział w szkoleniu online Lidii D. Czarkowskiej, podczas którego nauczysz się zmniejszać własny poziom stresu i zrozumiesz psychologiczne mechanizmy tworzenia dobrostanu we wszystkich sferach życia. Zapraszamy!

Zdjęcie profilowe Izabela Włodkowska

Izabela Włodkowska

Redaktor

Izabela Włodkowska nie napisał/a notki o sobie.

Przejdź do paska narzędzi