cold water cover

Cold Water – marźnij na zdrowie

 

II Ogólnopolski Zlot Morsów „Helskie Morsy Cold Water” odbył się na Helu w sobotę 5 marca 2016. Skąd ten pęd do zimna? O to trójmiejskie morsy pytała Katarzyna Tuszyńska.

Kiedy temperatura powietrza zbliża się do zera znany trójmiejski trener personalny z firmy XTtrainer Jakub Krzyżak i jego grupa rozpoczynają rozgrzewkę na gdyńskim bulwarze. Mniej więcej piętnastominutowy intensywny trening jest wstępem do kąpieli. Dopiero kiedy organizm wejdzie na wyższe obroty, a nasz układ krwionośny jest odpowiednio rozpędzony, można wchodzić bezpiecznie do zimnej wody – wyjaśnia trener. Celem rozgrzewki jest prewencja przeciw szokowi termicznemu.

Początki

Jakub Krzyżak wie co mówi. To on jako pierwszy na Pomorzu trzy lata temu zainicjował zimowe kąpiele pod hasłem „Cold Water”. Na początku wzięło w nich udział zaledwie kilka osób. Z roku na rok grupa rozrasta się, a imprezy pod takim hasłem zaczęli również organizować inni trójmiejscy trenerzy personalni. Rekordowa liczba uczestników wydarzenia zaaranżowanego przez firmę XTrainer to 110 osób podczas jednej kąpieli. Wspólne eventy z innymi grupami mają frekwencję sięgającą nawet 200 osób.

Lodowate korzyści

Kąpiele w lodowatej wodzie:

– wzmacniają układ odpornościowy i regulują temperaturę ciała
– są lekarstwem na wiele chorób, m.in. na zwyrodnienie stawów, reumatyzm, astmę, migrenę, schorzenia dermatologiczne i alergie
– poprawiają krążenie w wewnętrznych narządach i tkankach organizmu; odżywiają je i regenerują
– pobudzają produkcję endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia

Morsowanie bez ograniczeń

Dla morsowania nie ma ograniczeń wiekowych. Zdaniem specjalistów, kąpiele w lodowatej wodzie można rozpocząć już w wieku trzech–czterech lat. Według Krzyżaka, z pierwszym morsowaniem warto jednak poczekać. W wypadku tak małych dzieci może być problem z dogrzaniem organizmu po kąpieli. Najmłodszy bohater w grupie XTrainer liczy sześć lat i to jest rozsądny wiek na kąpiel w lodowatej wodzie.

64-letni Andrzej Krzyszkowski jest najstarszym członkiem grupy XTrainer Cold Water. Andrzej jest rekordzistą Polski w maratonie w swojej kategorii wiekowej i rekordzistą Polski w biegu na dziesięć kilometrów. Tryska energią i humorem. Jak podkreśla, swoje liczne osiągnięcia biegowe zawdzięcza również temu, że kąpie się w Bałtyku niemal codziennie niezależnie od pory roku. Wiele osób nie ma pojęcia, jak wiele korzyści niesie ze sobą morsowanie – podkreśla. Dzięki regularnym kąpielom w lodowatej wodzie czuję się znacznie młodziej.

Zdjęcie: Konrad Sarnowski

Marina nie dla świeżaków

W zależności od stażu uczestników, zimowe kąpiele trwają od minuty do sześciu minut w wypadku najbardziej zaawansowanych kąpiących się. Kamila Krzeska i Grzegorz Gosk z grupą XTrainer morsują od trzech sezonów. Największa frajda to pływanie i skoki na głęboką wodę – mówi Kamila. Z każdym tygodniem ona i Grzegorz pobijają kolejne rekordy i przepływają coraz dłuższe odcinki.

Już drugi sezon niedzielne kąpiele morsów organizowane są również w sopockiej marinie na końcu molo, ponad pół kilometra od brzegu. W marinie nie ma miejsca dla tak zwanych świeżaków – podkreśla Krzyżak. Kąpiele odbywają się tutaj na głębokości czterech metrów. Dlatego oprócz umiejętności pływackich niezbędne jest obycie z zimną wodą i dodatkowe zabezpieczenie w postaci ratowników WOPR oraz medycznego. Grupa XTrainer Cold Water jako jedyna w Polsce ma oficjalną zgodę na kąpiele na terenie Mariny Sopot.

Serce do morsowania

Kiedy lepiej zrezygnować z przebywania w lodowatej wodzie? Kąpiele w niskich temperaturach dozwolone są wyłącznie dla osób mających zdrowe serce – podkreśla Krzyżak. Wychłodzenie powoduje bowiem, że krew gwałtownie odpływa do organów wewnętrznych, a to w skrajnych wypadkach może spowodować zawał mięśnia sercowego. Dlatego, jak podkreśla – szczególnie w wypadku osób starszych przed rozpoczęciem przygody z morsowaniem niezbędne jest przeprowadzenie podstawowych badań lekarskich.

Po każdej kąpieli niezmiernie ważne jest też dogrzanie organizmu. Warto pobiegać, napić się gorącej herbaty, a najlepiej pójść do sauny – radzi trójmiejski trener. Wbrew utartym opiniom do morsowania tak naprawdę nie można się wcześniej przygotować, gdyż trudno o podobne warunki w innej sytuacji. Bardzo istotne jest to, co przed każdą kąpielą podkreśla Krzyżak, że każdy uczestnik grupy wchodzi do wody na własną odpowiedzialność.

Dołącz

Wielbiciele zimowych kąpieli z grupy XTrainer Cold Water spotykają się dwa razy w tygodniu od początku grudnia do końca marca. W środy kąpiele odbywają się o godzinie 20 na gdyńskim Bulwarze, start na parkingu przy restauracji Barracuda, natomiast w niedziele grupa spotyka się o 21 przy kasach przy wejściu na sopockie Molo.

Katarzyna Tuszyńska

>
Przejdź do paska narzędzi