5 sposobów na

5 sposobów na większą odporność psychiczną

Wrażliwość i empatia to cenne cechy. Jednocześnie nie jest tajemnicą, że osobom odpornym psychicznie żyje się łatwiej. Dowiedz się, jak wzmacniać swoją odporność psychiczną dzięki pięciu prostym ćwiczeniom.

Aby pobrać MP3 „5 sposobów na większą odporność psychiczną” na dysk, kliknij w przycisk Zamów bezpłatnie.

Dodaj do koszyka

Nazwa
Dostęp do MP3: 5 sposobów na większą odporność psychiczną
Anuluj

Chcesz lepiej sobie radzić ze stresem, wyzwaniami i presją? Wzmacnianie odporności psychicznej może być dla Ciebie ciekawym tropem. Według Douga Strycharczyka, autora książki „Odporność psychiczna. Strategie i narzędzia rozwoju” i prekursora badań nad tym obszarem ludzkiej psychiki, każdy z czterech filarów odporności – zaangażowanie, pewność siebie, poczucie kontroli oraz chęć do podejmowania wyzwań – można wzmacniać za pomocą prostych ćwiczeń. Poniżej pięć praktyk, dzięki którym możesz zacząć wzmacniać swoją zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami już od dziś.

1. Od ANT do PET – czyli przekształć negatywne myśli w działanie

Nawet największym optymistom zdarzają się negatywne myśli. Jak sobie z nimi poradzić? Na przykład korzystając z techniki zamiany automatycznych negatywnych myśli (ANTs – Automatic Negative Thoughts) w myślenie zwiększające wydajność (PET – Performance Enhancing Thinking). Słowem: Zamiast zadręczać się negatywnymi myślami, stań oko w oko z problemem i skup się na działaniu prowadzącym do jego rozwiązania. Szef nie odpowiada na maila, a Ty zaczynasz podejrzewać, że to z powodu jego treści? Bardziej prawdopodobne jest, iż przełożony ma po prostu mnóstwo pracy. Zamiast snuć przygnębiające wizje, zadzwoń do niego i wyjaśnij wszystko od razu. A zatem, jaki z wiszących tematów jako pierwszy chcesz zamienić w konstruktywne działanie?

2. Skup się na pozytywach

Czasem najlepszym sposobem, by przestać się martwić, jest skupienie się na tym, co wychodzi dobrze. Jak? Może w tym pomóc prosty dwustopniowy proces:

  • Codziennie poświęć chwilę, aby pomyśleć o 3 rzeczach, które zrobiłeś dnia poprzedniego i które sprawiły Ci przyjemność, bądź wywołały u Ciebie poczucie dumy.
  • Spisuj wszystkie pomysły na kartce. Pod koniec tygodnia zrób sobie małe podsumowanie – przypomnij sobie, co osiągnąłeś podczas ostatnich 7 dni.

Ponieważ nasz system nerwowy ma tendencję do bagatelizowania pozytywów i skupiania się na negatywnych aspektach sytuacji, przypominanie sobie tego, co dobre na początku może być pewnym wyzwaniem. Z odrobiną praktyki jednak myślenie o tym, co dobre będzie przychodzić Ci coraz łatwiej. A zatem – które z Twoich dzisiejszych dokonań mogą być dla Ciebie powodem do dumy?

3. Mów do siebie

Brzmi dziwnie? A jednak, mówienie do siebie nie tylko może mieć moc terapeutyczną, ale według niektórych badań jest też oznaką inteligencji! Jaki dialog wewnętrzny daje najwięcej siły?

  • Używaj pozytywnego języka, dodawaj sobie otuchy i unikaj negatywnych określeń.
  • Mów do siebie tak, jakbyś mówił(a) do drugiej osoby, najlepiej z użyciem swojego imienia. Jak pokazują badania, dzięki temu najłatwiej przekierować myśli na pozytywne tory.

Naval Ravikant, inwestor z Doliny Krzemowej, przypisuje wyjście z ciężkiej depresji i poradzenie sobie z kłopotami w jednej ze swoich spółek zmianie swojego dialogu wewnętrznego. Twórca platformy do zarządzania projektami Basecamp, David Heinemeier Hanson, jak sam mówi, rozmowie ze sobą zawdzięcza  zwycięstwo w prestiżowym 24-godzinnym rajdzie La Mans. A Ty, co dobrego chcesz powiedzieć sobie dziś?

4. Stwórz „Not to do list”

Wszyscy pewnie słyszeliśmy o „to do list”, czyli liście rzeczy do zrobienia. Okazuje się jednak, że równie istotne jak świadomość tego, co chcemy zrobić, jest uświadomienie sobie, czego robić nie chcemy. Stworzenie takiej listy pozwoli wyeliminować aktywności kolidujące z naszymi celami. I tak, jeśli np. założysz sobie, że zaczniesz unikać spotkań z wiecznie narzekającymi osobami, zostanie Ci więcej czasu na relacje z tymi, które zarażają pozytywną energią. Stworzenie not to do list pomaga jaśniej dostrzegać priorytety i ukierunkować działania w ich stronę. Kiedy myślisz o rzeczach, których powinieneś robić mniej, to co jako pierwsze przychodzi Ci do głowy?

5. Jak zjeść słonia? Po kawałku!

Jedzenie słonia po kawałku, czyli dzielenie dużych celów na mniejsze. Dlaczego ta popularna metafora jest tak ważna z punktu widzenia odporności psychicznej? Mechanizm jest prosty. Jeśli swoje dobre samopoczucie uzależnisz od czegoś, do czego dojście zajmie Ci wiele lat, nie doświadczysz satysfakcji, dopóki nie zrealizujesz celu. Pierwsze większe wyzwanie i frustracja gotowa. Koncentrując się tymczasem na mniejszych celach, łatwiej utrzymasz motywację przez całą drogę do spełnienia celów. Kiedy masz więcej siły, możesz brać na celownik bardziej żylaste kawałki. Kiedy motywacja spada, skupić się na tych bardziej smakowitych. Na myśl o którym kawałku Twojego metaforycznego słonia najbardziej ślinka Ci cieknie? 🙂

Przekształcanie negatywnych myśli w działanie, koncentracja na pozytywach, mówienie do siebie, lista rzeczy do nie-robienia, czy jedzenie słonia po kawałku – która metoda sprawdza się dla Ciebie najbardziej jako dopalacz odporności psychicznej? Jaką strategię dorzucił(a)byś do powyższej listy?

Napisz w komentarzu pod tym artykułem, co działa najlepiej dla Ciebie. Powodzenia w testowaniu 🙂

***

Ćwiczenia zostały przedstawione podczas warsztatów prowadzonych przez Douga Strycharczyka i Sylwię Rybak z AQR International w ramach konferencji Coachowisko, która odbyła się w dniach 14-17 września 2017 r.

Więcej inspiracji dotyczących odporności psychicznej znajdziesz w książce „Odporność psychiczna. Strategie i narzędzia rozwoju” Douga Strycharczyka.

Rzuć wyzwanie jesiennej słocie i skorzystaj z oferty energetyzujacych warsztatów, jakie stworzyliśmy wraz z Partnerami Strefy Aktywnego Wypoczynku na IX Coachowisku. Sprawdź  zniżki, jakie dla Ciebie przygotowaliśmy. Oferta jest ważna do niedzieli 24.09!

Zdjęcie profilowe Alicja Borza

Alicja Borza

Przejdź do paska narzędzi