4 niewyczerpane źródła energii życiowej

4 niewyczerpane źródła energii życiowej

Czy wiesz, że codziennie możesz efektywnie pobudzać się do działania bez kawy, napojów energetycznych czy słodkich przekąsek? A do tego wcale nie musisz tracić życiowej energii wraz z upływem lat i rosnącą liczbą obowiązków? Bo wszystkie wzmacniacze, których Ci potrzeba, nosisz w sobie! Przekonaj się, w jaki sposób możesz z nich skorzystać.

Aby pobrać MP3 „4 niewyczerpane źródła energii życiowej” na dysk, kliknij w przycisk Zamów bezpłatnie.

Dodaj do koszyka

Nazwa
Dostęp do MP3: 4 niewyczerpane źródła energii życiowej
Anuluj

Z badań prowadzonych wśród managerów europejskich firm wynika, że około połowa z nich subiektywnie oceniła swój poziom energii życiowej jako niezadowalający, a aż 70 proc. uważa, że ma niski poziom koncentracji. Według szacunków zaledwie 10 proc. populacji cieszy się satysfakcjonującym poczuciem sił witalnych i uważności. Jak można znaleźć się w gronie tych szczęśliwców? Zdaniem nauczycieli mindfulness: Tomasza Zalasa i Bronisława Świątkowskiego wszelkie źródła życiowego entuzjazmu każdy człowiek nosi w sobie i może z nich czerpać dzięki kilku prostym praktykom.

Poznaj więc ich receptę na lepsze radzenie sobie ze stresem, głębszy kontakt z samym sobą i większą satysfakcję z życia! 

1. Ciało – wyostrz zmysły

Ciało to nie tylko generator energii; to także swoiste „naczynie” dla niematerialnych elementów człowieczeństwa: umysłu, emocji i ducha. Dzięki prostym ćwiczeniom możesz podnieść swój poziomu energii życiowej i uważności. Ćwiczenia te można wykonywać codziennie, w każdym momencie dnia – polegają one na zwiększeniu stopnia bycia w ciele, maksymalizacji koncentracji na każdej wykonywanej czynności fizycznej i każdym zmysłowym odczuciu.

Już jutro rano możesz nastawić budzik nieco wcześniej, tak by chwilę poleniuchować i poczuć, jak ciało budzi się do życia, a następnie koncentrować uwagę na kolejno wykonywanych czynnościach porannych: myciu, przygotowywaniu posiłku, jedzeniu i związanych z tym odczuciach zmysłowych.
To wszystko skutkuje wyostrzeniem zmysłów oraz większą uważnością umysłu.

2. Emocje – wybierz drogę środka

Negatywny wpływ tłumienia własnych emocji jest powszechnie znany. Nie wszyscy jednak wiedzą, że nadmierna ekspresja też nie jest korzystna, jako że może stanowić strategię obronną uniemożliwiającą pełne doświadczanie tego, co do nas przychodzi. Metodą na nawiązanie kontaktu z emocjami bez oddawania im kontroli nad sobą jest zatrzymanie się i skierowanie gwałtownej energii nie na umysł (negatywne myśli, osądzanie się, obwinianie), lecz na ciało (obserwacja pojawiających się odczuć, napięć, mikroskurczy). W radzeniu sobie z trudnymi momentami emocjonalnymi pomocne jest również zorientowanie na przestrzeń (zauważenie swojej obecności w ciężkiej sytuacji), szerszą perspektywę (świadomość, że takie chwile są częścią życia wszystkich z nasi) oraz życzliwość wobec samego siebie i wszystkiego, co się wydarza.

4 niewyczerpane źródła energii życiowej

3. Umysł – przejdź od działania do bycia

Przez koncentrację nie na wyobrażeniach, lecz na odczuciach możesz w celu podładowania poziomu energii życiowej wykorzystać również swój umysł.

Usiądź wygodnie, zauważ, jak czujesz się w swoim ciele, a następnie kieruj uwagę  na dochodzące z otoczenia i Twojego wnętrza dźwięki, pojawiające się u Ciebie myśli i chwile ich pozbawione. Zastanów się, jak to ćwiczenie wpływa na stan Twojego umysłu. Zauważ, że możesz go obserwować, kontrolować i dbać o niego – podobnie jak o ciało. A wynikiem tej dbałości może być znaczne podniesienie jakości życia.

4. Duch – uczyń wartości drogowskazami

Kontakt z własnym duchem to kontakt z najintymniejszą, najgłębszą częścią samego siebie. Wymaga on zatrzymania się i zadania sobie kilku istotnych pytań: „co tak naprawdę jest dla mnie ważne?”, „jaki jest sens życia?”, „czy żyję w zgodzie ze swoimi wartościami?”. Nieco bardziej drastyczną praktyką jest pytanie siebie, co robiłbyś/robiłabyś, gdyby nagle okazało się, że zostało Ci jedynie trzy miesiące życia, jak spędziłbyś/spędziłabyś ten czas i co byłoby wówczas dla Ciebie naprawdę wartościowe?

Uczyń priorytetowe dla Ciebie wartości drogowskazami, które pomogą Ci podążać najodpowiedniejszą ścieżką i czerpać z życia maksimum satysfakcji.  

Artykuł powstał na podstawie webinaru z Tomkiem Zalasem i Bronisławem Świątkowskim pt.”Jak czerpać radość i energię z życia pomimo trudności”.

Izabela Włodkowska

Redaktor

Izabela Włodkowska nie napisał/a notki o sobie.

Przejdź do paska narzędzi